
Az emberiség történelme során mindig is foglalkoztatta az örök kérdés: mi vár ránk a jövőben? Különösen igaz ez a vallási, spirituális síkon, ahol a próféciák és a végidők eseményei évszázadok óta izgatják a hívőket. Jézus Krisztus visszatérésének ígérete az egyik központi pillére a kereszténységnek, és miközben a legtöbb felekezet egyetért abban, hogy ez az esemény bekövetkezik, vannak olyan irányzatok, amelyek kiemelten hangsúlyozzák, sőt, állítják, hogy ez a monumentális esemény a következő pár év során várható. De vajon melyek ezek a közösségek, és milyen alapokra helyezik meggyőződésüket? Lássuk!
Ahhoz, hogy megértsük ezeket az irányzatokat, érdemes először tisztázni a különböző eszkatológiai (végidőkkel foglalkozó) nézeteket. A kereszténységen belül alapvetően három fő vonulatot különböztethetünk meg a millenium, azaz Krisztus ezeréves földi uralkodásának értelmezésében: premillennianizmus, posztmillennianizmus és amillennianizmus.
A premillennianizmus hívei szó szerint értelmezik a Jelenések könyvében leírt ezeréves királyságot, és hiszik, hogy Krisztus előtte tér vissza, hogy megalapítsa azt a Földön. Ezen belül is számos árnyalat létezik, de a két legelterjedtebb a diszpenzacionalista premillennianizmus és a történelmi premillennianizmus.
A diszpenzacionalista premillennianizmus az az irányzat, amely a leginkább hangsúlyozza Jézus közeli visszatérését. Ez a nézet a Biblia történetét egymástól elkülönülő „korszakokra” vagy „diszpenzációkra” osztja, amelyek mindegyike Istennek az emberiséggel való bánásmódjának egyedi módját tükrözi. A diszpenzacionalisták szerint az utolsó diszpenzáció a Jelenések könyvében leírt Nagy Nyomorúság és azt követően Krisztus visszatérése. Ezen a nézeten belül rendkívül erősen él a „rántás” vagy „elragadtatás” (rapture) doktrínája, amely szerint az igaz hívők a Nagy Nyomorúság előtt egy pillanat alatt elragadtatnak a Földről, hogy találkozzanak Krisztussal a levegőben. Ezt a nézetet elsősorban olyan bibliai versekre alapozzák, mint Thesszalonika 4:16-17. Ezen irányzat képviselői folyamatosan figyelik a világ politikai és társadalmi eseményeit, a természeti katasztrófákat, Izrael államának helyzetét, a technológiai fejlődést, a morális hanyatlást, és sok más jelenséget, mint a bibliai próféciák beteljesedését. Számukra a jelenkori világban zajló események egyértelműen arra mutatnak, hogy az idő fogy, és Jézus visszatérése küszöbön áll, akár a következő pár éven belül. Gyakran hivatkoznak olyan bibliai szakaszokra is, amelyek a „fügefa levelének” kibomlását említik, mint Izrael újjáéledésének jelét, ami a modern Izrael állam megalapításával beteljesedettnek tekintenek. Ez a meggyőződés hatalmas missziós buzgalmat szül körükben, hiszen úgy érzik, kevés az idő a „nemzetek megmentésére”.
A történelmi premillennianizmus szintén hisz Krisztus ezeréves uralmában, de nem feltétlenül azonosul a diszpenzacionalista elragadtatás tanával. Ők is várják Jézus visszatérését, de nem feltétlenül azonosítják a konkrét időpontot a következő pár évvel, bár hisznek a jelekben és a végidők eljövetelében. Ez a nézet általában kevésbé ragaszkodik az idővonalak precíz értelmezéséhez, inkább a spiritualitásra és a történelmi folyamatokra helyezi a hangsúlyt.
A posztmillennianizmus ezzel szemben azt tanítja, hogy Jézus azután tér vissza, miután az ezeréves királyság megalakul a Földön, méghozzá az egyház általi evangelizáció és az evangélium terjedése révén. E nézet szerint az egyház feladata, hogy fokozatosan javítsa a világot, elhozza a békét és az igazságot, és ezáltal előkészítse Krisztus visszatérését. Ennek az irányzatnak a hívei kevésbé hajlanak arra, hogy konkrét időpontot adjanak meg Jézus visszatérésére, és inkább a történelmi fejlődésben látják az isteni terv kibontakozását. Bár hisznek Krisztus eljövetelében, de nem a közeljövőben várják.
Az amillennianizmus tagadja az ezeréves földi királyság szó szerinti értelmezését. E nézet szerint az ezer év szimbolikus, és Krisztus uralma már most is tart a mennyben és az egyházban. Az amillennialisták hisznek Jézus visszatérésében, de nem várnak egy szó szerinti földi ezeréves uralmat. A hangsúlyt az egyház jelenlegi küldetésére helyezik, és nem spekulálnak az időpontokkal kapcsolatban.
És akkor térjünk vissza az eredeti kérdésünkre: mely irányzatok állítják, hogy Jézus eljön a következő pár év során? Egyértelműen a diszpenzacionalista premillennianizmus az, amely a leginkább képviseli ezt a nézetet. Ezen belül számos evangélikus és karizmatikus keresztény közösség, gyülekezet és független minisztérium létezik, amelyek folyamatosan figyelik a jeleket és hirdetik Jézus közeli eljövetelét. Ezek a közösségek gyakran hivatkoznak a bibliai próféciákra, különösen Dániel könyvére és a Jelenések könyvére, valamint Jézus olajfák hegyi beszédére (Máté 24), mint a végidők egyértelmű útmutatójára.
Fontos megjegyezni, hogy ezek az irányzatok nem egységesek minden részletben. Vannak eltérések az elragadtatás időpontjának értelmezésében (Nagy Nyomorúság előtt, közben vagy után), a próféciák konkrét értelmezésében, és a világpolitikai eseményekhez való viszonyulásban. Azonban közös bennük a szilárd hit abban, hogy a bibliai próféciák a végidőkről szólnak, és a jelenlegi világban zajló események egyértelműen jelzik Krisztus közeli visszatérését.
Sokak számára ez a hit nem csupán elméleti dogma, hanem mindennapi életüket átható, cselekvésre ösztönző erő. A missziós munka, a bizonyságtétel, a megtérésre való felhívás, a bibliai tanítások minél szélesebb körű terjesztése mind a várakozás és a sürgősség érzéséből fakad. Emellett sokan készülnek a Nagy Nyomorúságra, a „végső idők” kihívásaira, építve a hitüket, megerősítve közösségeiket, és felkészülve arra, ami – szerintük – hamarosan bekövetkezik.
Összességében elmondható, hogy Jézus közeli visszatérésének hite egy évezredes, ám a modern világban is erősen élő jelenség. Bár az időpontok és a részletek tekintetében eltérőek a nézetek, a remény és a várakozás alapvető mozgatórugója marad a keresztény hitnek, különösen azok számára, akik a próféciák beteljesülésének jeleit vélik felfedezni a mai világban.