Windows 11 – laptop audio driver hibák megoldása

A Windows 11 egyik újdonsága, hogy fejlett funkciókkal és modern felülettel érkezik, de néha előfordulhat, hogy bizonyos illesztőprogramok (például az audiodriverekkel kapcsolatosak) nem működnek megfelelően. Ha audio driver hibával találkozol, az azt jelentheti, hogy a hangszórók vagy a mikrofon nem működnek, vagy az audio eszközök nem észlelhetők. Ez a probléma több okból is előfordulhat, beleértve az inkompatibilis illesztőprogramokat, sérült szoftvereket vagy frissítések hiányát.

Mi okozhatja az audio driver hibát Windows 11 alatt?

Az audiodriverekkel kapcsolatos problémák gyakran a következő okokra vezethetők vissza:

  1. Hiányzó vagy elavult illesztőprogramok: A gyártó által biztosított legújabb audio driver nincs telepítve, vagy a Windows nem találja a megfelelő illesztőprogramot.
  2. Rendszerfrissítés problémák: A Windows 11 frissítése után előfordulhat, hogy a régi illesztőprogramok inkompatibilissé válnak.
  3. Hibás beállítások: Az audioeszközök beállításai hibásak lehetnek, vagy nincsenek megfelelően konfigurálva.
  4. Hardverproblémák: Bár ritkább eset, de a hangszóróval vagy a mikrofon hardverével kapcsolatos problémák is okozhatják a hibát.

Hogyan javítsuk ki az audio driver hibát?

Számos módszer áll rendelkezésre az audiodriverekkel kapcsolatos hibák kijavítására. Lássuk ezeket lépésről lépésre!

1. Illesztőprogram frissítése vagy újratelepítése

Az audiodriver hibák leggyakoribb oka, hogy elavult vagy hibás illesztőprogram van telepítve. Ellenőrizzük, hogy a legfrissebb driver van-e telepítve:

  • Kattintsunk a Start menüre, majd válasszuk a Eszközkezelő lehetőséget.
  • Bontsd ki a Hang-, video- és játékvezérlők menüpontot.
  • Kattints jobb gombbal az audio eszközre (például Realtek High Definition Audio), majd válaszd a Frissítés lehetőséget.
  • A megjelenő menüben válasszuk az Illesztőprogramok automatikus keresése opciót. A Windows ekkor megkeresi és telepíti a legújabb elérhető illesztőprogramot.

Ha az illesztőprogram frissítése nem hozott eredményt, próbáljuk meg eltávolítani és újratelepíteni:

  • Az Eszközkezelőben kattints jobb gombbal az audioeszközre, majd válaszd az Eszköz eltávolítása opciót.
  • Indítsd újra a számítógépet. A Windows automatikusan újratelepíti az audioeszköz alapértelmezett illesztőprogramját.
2. Illesztőprogram telepítése a gyártó weboldaláról

Ha a Windows Update által telepített illesztőprogram nem működik megfelelően, érdemes lehet letölteni a legújabb verziót közvetlenül a laptop gyártójának weboldaláról:

  • Látogass el a laptop gyártójának weboldalára (pl. Dell, HP, Lenovo, stb.), majd a Támogatás vagy Drivers (illesztőprogramok) szakaszban keresd meg a laptop modelljét.
  • Töltsd le a legfrissebb audio drivert, amely kompatibilis a Windows 11-gyel.
  • Telepítsd az illesztőprogramot a letöltött fájlból, majd indítsd újra a számítógépet.
3. Windows hibaelhárító futtatása

A Windows 11 beépített hibaelhárító eszköze segítséget nyújt az audiodriverekkel kapcsolatos problémák automatikus azonosításában és javításában:

  • Nyisd meg a Beállítások menüt a Start menüből.
  • Válaszd a Rendszer menüpontot, majd a Hibaelhárítás lehetőséget.
  • Kattints a További hibaelhárítók menüpontra.
  • A listában keresd meg a Hang lejátszása lehetőséget, majd kattints rá és futtasd a hibaelhárítót.

A Windows megpróbálja azonosítani és automatikusan megoldani a problémát.

4. Alapértelmezett audio eszköz beállítása

Lehetséges, hogy a Windows 11 rendszerben az audioeszközök nincsenek megfelelően beállítva, és nem az a hangszóró vagy fejhallgató van kiválasztva, amelyet használni szeretnél.

  • Nyisd meg a Beállítások menüt.
  • Kattints a Hang menüpontra a Rendszer alatt.
  • Ellenőrizd, hogy az alapértelmezett audioeszköz helyesen van-e beállítva. Válaszd ki a megfelelő eszközt a „Kimeneti eszköz” listából.
5. BIOS/UEFI beállítások ellenőrzése

Ritka esetekben az audioeszköz letiltható a BIOS-ban vagy UEFI-ben. Ehhez indítsd újra a számítógépet, és lépj be a BIOS-ba (általában a Delete vagy F2 gomb megnyomásával induláskor), majd ellenőrizd, hogy az Audio Controller engedélyezve van-e.

6. Rendszer-visszaállítás

Ha a hiba nemrégiben jelentkezett, és gyanítod, hogy egy frissítés vagy illesztőprogram változtatás okozta, próbálhatod visszaállítani a rendszert egy korábbi állapotába:

  • Nyisd meg a Vezérlőpultot, majd válaszd a Rendszer és biztonság lehetőséget.
  • Kattints a Rendszer menüpontra, majd a bal oldali menüben válaszd a Rendszervédelem lehetőséget.
  • Indítsd el a Rendszer-visszaállítást egy korábbi időpontra, amikor még működött az audio.

Összegzés

A Windows 11 audiodriver hibái többféle okból is adódhatnak, de általában egyszerűen javíthatók. A legfontosabb, hogy frissítsük vagy újratelepítsük az illesztőprogramokat, futtassunk hibaelhárítót, és ellenőrizzük az alapértelmezett audio beállításokat. Ha a problémát ezekkel a módszerekkel nem sikerül megoldani, érdemes visszamenni a gyártó által biztosított legfrissebb illesztőprogramokhoz vagy a BIOS beállításaihoz.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük