
Mindenki ismeri az érzést: belépünk egy otthonba, egy üzletbe, vagy csak lapozgatunk egy online katalógust, és szembejön velünk. Valami, ami azonnal kivált belőlünk egyfajta kettős érzést: egyszerre nevetségesnek, ízléstelennek találjuk, mégis ott van bennünk az a furcsa vonzódás. Beszéljünk a giccsről. De vajon mi tesz egy tárgyat giccsessé, és miért van az, hogy mégis sokan vonzódunk hozzá, sőt, néha még gyűjtjük is ezeket a furcsa alkotásokat? A giccs pszichológiája mélyebb, mint gondolnánk, és messze túlmutat az esztétikai megítélésen.
A giccs fogalma évezredek óta létezik, bár nem mindig ezen a néven. A „gitsch” szó eredetileg a 19. századi Münchenben alakult ki, és állítólag a „verkitschen” igéből származik, ami azt jelentette, hogy „olcsóvá tenni, eladni”. Kezdetben főként a művészeti alkotások másolataira, a népszerű művek olcsó reprodukcióira használták. A giccs tehát eredendően egyfajta utánzás, egy eredetiség nélküli másolat, ami a művészeti érték helyett a tömeges előállíthatóságra és a könnyű fogyaszthatóságra fókuszál. Nem meglepő tehát, hogy a művészetkritikusok sokáig a giccset a „rossz ízlés” szinonimájaként bélyegezték meg, olyasvalamiként, amitől minden „művelt” embernek távol kell tartania magát.
De miért is nevezünk valamit giccsesnek? A giccses tárgyak általában túlzottak, hivalkodóak, és gyakran a szentimentalizmus határát súrolják. Tele vannak klisékkel, sztereotípiákkal, és nem hagynak teret a képzeletnek vagy az értelmezésnek. Minden a felszínen van, egyértelműen bemutatva, szinte már a szájba rágva az üzenetet. Gondoljunk csak a síró szemű gyerekek porcelánfiguráira, a gipszszobrocskákra a kerti tavak mellé, vagy a csillámos, túldíszített karácsonyi díszekre. Ezek a tárgyak nem a mélységet keresik, hanem a gyors, azonnali érzelmi reakciót.
A giccs gyakran a megkönnyebbülés érzését nyújtja, mert nem kell rajta gondolkodni. A szép műalkotásokkal ellentétben, amelyek elgondolkodtatóak lehetnek, sőt néha még zavaróak is, a giccs biztonságos, ismerős érzelmeket kínál. Ez az oka annak, hogy sokan vonzódnak hozzá: a giccs egyfajta érzelmi kapaszkodó, ami a nehéz, összetett valóság helyett egy idealizált, leegyszerűsített világot tár elénk. Ebben a világban a boldogság mindig nyilvánvaló, a szomorúság pedig azonnal felismerhető, anélkül, hogy a mélyebb okokat boncolgatni kellene.
A giccshez való vonzódás mögött számos pszichológiai tényező húzódhat meg. Az egyik legfontosabb a nosztalgia. A giccses tárgyak gyakran múltbéli emlékeket idéznek fel, egy boldogabb, egyszerűbb időszakot. Egy régi porcelán figura nagymamánk otthonát juttathatja eszünkbe, egy túldíszített bögre pedig egy nyaralás emlékét. Ezek a tárgyak nem az esztétikai értékük miatt válnak kedvesekké, hanem az általuk közvetített érzelmi töltés miatt. A nosztalgia ereje olyan erős, hogy képes felülírni az esztétikai ítéletet, és a giccsesnek tartott tárgyakat is szerethetővé, sőt, nélkülözhetetlenné teheti számunkra.
Ezen kívül a giccs egyfajta közösségi jelképként is funkcionálhat. Bizonyos kultúrákban vagy szubkultúrákban a giccses tárgyak elfogadottak, sőt, elvártak lehetnek. Gondoljunk például a népi motívumokra, amelyek idővel giccsessé válhatnak, ha túlzottan leegyszerűsítik vagy ipari mennyiségben gyártják őket. Azonban a közösség számára ezek a tárgyak mégis értékkel bírnak, mert a hovatartozás érzését erősítik. A giccs tehát nem pusztán egyéni preferenciák kérdése, hanem kulturális és társadalmi kontextusba is ágyazódik.
Az is előfordulhat, hogy a giccshez való vonzódás egyfajta lázadás az elitista művészetkritika ellen. Sokan úgy érzik, hogy a magasművészet túlságosan elvont, érthetetlen, és távol áll a mindennapi élettől. A giccs ezzel szemben demokratikus, könnyen hozzáférhető, és nem igényel különösebb művészeti képzettséget az élvezetéhez. A giccses tárgyak gyűjtése vagy bemutatása egyfajta nyilatkozat lehet: „Nem érdekel, mit mondanak a kritikusok, nekem ez tetszik, és ennek is van helye a világban.” Ez a fajta szembenállás a mainstream ízléssel szemben sajátos identitásformáló erővel bírhat.
Végül, de nem utolsósorban, a giccs néha egyszerűen csak szórakoztató. Van valami felszabadító abban, ha nem vesszük magunkat túl komolyan, és képesek vagyunk nevetni a túlzásokon. A giccses tárgyak humorosak lehetnek, mosolyt csalhatnak az arcunkra, és könnyedséget hozhatnak a mindennapokba. Ez a fajta önironikus hozzáállás egyre népszerűbbé válik, és sokan tudatosan gyűjtenek giccses darabokat, hogy otthonukat egyedivé és játékossá tegyék. A „csúnya” karácsonyi pulóverek népszerűsége is ezt támasztja alá: a giccs szándékos felvállalása egyfajta stílusjegyévé válhat, ami a humorérzéket és a kreativitást tükrözi.
Összefoglalva, a giccs pszichológiája bonyolult és sokrétű. Nem egyszerűen a „rossz ízlés” megnyilvánulása, hanem egy mélyebb, érzelmi és kulturális jelenség, amely a nosztalgián, a közösségi hovatartozáson, a lázadáson és a szórakozáson keresztül érinti meg az embereket. A giccses tárgyak, bármennyire is kritizáljuk őket esztétikai szempontból, gyakran jelentős érzelmi értéket képviselnek azok számára, akik birtokolják őket. Lehet, hogy sosem fogjuk őket kiállítani egy múzeumban, de a szívünkben, vagy éppen a polcunkon, mindig találnak majd helyet.