
A ’90-es évek a digitális forradalom hajnalát jelentette, egy olyan korszakot, amikor az internet még gyerekcipőben járt, és a fizikai adathordozók uralták a mindennapjainkat. Emlékszem, mennyire különleges élmény volt akkoriban egy új PC játékot vagy Playstation címet beszerezni. De nem csak a bolti példányok léteztek; ott voltak az úgynevezett „írott” CD-k is, melyek a korabeli szubkultúra megkerülhetetlen részét képezték. De vajon hogyan is készültek ezek a lemezek, és mi tette lehetővé a másolásukat? Merüljünk el együtt a múltban, és fedezzük fel a ’90-es évek digitális kalózvilágának titkait!
A CD, mint új médium: A kezdetek
Az 1980-as évek elején bemutatott Compact Disc (CD) forradalmasította a zeneipart, majd a ’90-es évekre a számítástechnika és a videójátékok világába is betört. Hatalmas tárolókapacitása (akár 700 MB) lenyűgöző volt a korábbi floppy lemezekhez képest, amelyek alig másfél megabájt adatot tudtak tárolni. Ez a kapacitás tette lehetővé komplexebb programok, játékok és multimédiás tartalmak terjesztését. Azonban az eredeti CD-k, amiket gyárilag állítottak elő, egy speciális préselési eljárással készültek, ami otthoni körülmények között kivitelezhetetlen volt.
A fordulat: Megjelennek a CD-írók
A valódi áttörést a ’90-es évek közepén hozták el a CD-írók. Kezdetben ezek az eszközök rendkívül drágák voltak, sok százezer forintot is kóstáltak, így csak kevesek engedhették meg maguknak. Főleg professzionális környezetben, adatok archiválására vagy szoftverek terjesztésére használták őket. Ahogy azonban a technológia fejlődött, és a gyártási költségek csökkentek, a CD-írók ára is elkezdett lefelé kúszni. Ez megnyitotta az utat az otthoni felhasználók számára, hogy ők maguk is másoljanak CD-ket.
A CD-írók működési elve egészen egyszerű, mégis zseniális volt. Egy lézersugárral „égettek” apró mélyedéseket a speciális, írható CD (CD-R) felületére, ezzel kódolva az adatokat. Ezek a mélyedések, vagy „pitek”, és a köztük lévő sík területek, vagy „landek”, reprezentálták a bináris 0-kat és 1-eket, melyeket aztán a CD-olvasók lézersugara értelmezni tudott.
Az „üres” lemezek beszerzése: A CD-R-ek korszaka
Természetesen egy író önmagában nem volt elég. Szükség volt a speciális, írható CD-lemezekre, azaz a CD-R-ekre is. Ezeket a lemezeket egy fényérzékeny festékréteggel látták el, ami a lézer hőjére reagálva elszíneződött, ezzel létrehozva a már említett „piteket”. Eleinte a CD-R lemezek is viszonylag drágák voltak, de ahogy a kereslet növekedett, áruk is folyamatosan csökkent. Emlékszem, mennyi vita volt arról, hogy melyik márka a legjobb, és melyik nyújtja a legnagyobb megbízhatóságot a másolás során.
A másolás folyamata: Szoftverek és kihívások
Miután valaki beszerzett egy CD-írót és néhány üres lemezt, jöhetett a másolás izgalmas művelete. Ehhez speciális szoftverekre volt szükség, amelyek képesek voltak a forrás CD-ről származó adatokat beolvasni, majd azokat az üres lemezre írni. A legismertebbek közé tartozott például a Nero Burning ROM vagy a CloneCD.
A másolás nem volt mindig zökkenőmentes. A ’90-es évek számítógépei, különösen az olcsóbb modellek, gyakran nem rendelkeztek elegendő memóriával vagy megfelelő sebességű merevlemezzel ahhoz, hogy a folyamat hibátlanul menjen végbe. A legapróbb zavar, egy hirtelen processzorhasználat-növekedés, vagy akár egy rosszul beállított DMA mód is buffer aláfutást okozhatott, ami tönkretette a másolás alatt lévő lemezt. Ezért volt elengedhetetlen, hogy a másolás során a számítógépen semmi mást ne csináljunk, és teljes mértékben a folyamatra koncentráljunk. Emlékszem a feszült percekre, amikor a szoftver mutatta a „writing” állapotot, és lélegzetvisszafojtva vártuk, hogy a százalékjel elérje a 100-at.
A másolásvédelem megkerülése: Egy macska-egér játék
Természetesen a szoftverkiadók és játékfejlesztők nem nézték tétlenül a másolást. Megpróbálták megvédeni termékeiket különböző másolásvédelmi mechanizmusokkal. Ezek lehettek egyszerű kódellenőrzések, speciális szektorok a lemezen, amiket normál CD-íróval nem lehetett másolni, vagy akár fizikai ellenőrzések, például a lemez sérülésére utaló jelek keresése.
Azonban a másoló közösség mindig egy lépéssel előrébb járt. Megjelentek olyan speciális szoftverek, amelyek képesek voltak megkerülni ezeket a védelmeket, vagy a „warez” csoportok olyan egyedi másolásokat készítettek, amelyek már mentesek voltak ezektől a korlátozásoktól. Ez egyfajta macska-egér játék volt a szoftverkiadók és a másolók között, ami a digitális jogok és a szerzői jogi kérdések alapjait feszegette.
A „piac” és a terjesztés: Barátok, ismerősök, „CD-sek”
A másolt CD-k terjesztése leginkább szájról szájra történt. Ha valakinek volt egy jó játéka, megosztotta barátaival, akik aztán tovább másolták. Megjelentek az úgynevezett „CD-sek” is, akik kisebb üzleteket vagy standokat üzemeltettek, ahol CD-ket lehetett vásárolni, vagy akár CD-íróval helyben másoltatni. Ez egyfajta informális hálózatot alakított ki, amely a hivatalos terjesztési csatornáktól függetlenül működött.
A ’90-es évek öröksége: Nostalgia és tanulságok
Ma már mosolyogva gondolunk vissza ezekre az időkre. A streaming szolgáltatások és a digitális letöltések korában szinte elképzelhetetlennek tűnik, hogy fizikai adathordozókat másolgattunk. Azonban a ’90-es évek „írott” CD-k korszaka nem csupán egy technológiai kuriózum volt. Rávilágított a digitális tartalomhoz való hozzáférés, a szerzői jog, és a technológia fejlődésének dinamikus kapcsolatára. Megmutatta, hogyan alkalmazkodnak az emberek a technológiai változásokhoz, és hogyan találnak kreatív módokat a tartalom megosztására, még a hivatalos kereteken kívül is.
Ez a korszak rengeteg nosztalgiát ébreszt sokunkban. Emlékezünk a gép bekapcsolására, a CD-tálca finom kattanására, ahogy becsukódik, és a várakozásra, hogy elindul-e a várva várt játék. A ’90-es évek írott CD-i nem csak adathordozók voltak; egy korszak szimbólumai, melyek a technológia, a közösség és a kreativitás összefonódását testesítették meg. Egy korszak, ahol a digitális jövő még csak a szemünk előtt bontakozott ki, és mi, felhasználók, aktív részesei voltunk ennek a felfedezésnek.