
Üdvözöljük a Call of Duty 2 nosztalgikus világában! Ha Ön is azok közé tartozik, akik szerint a modern lövöldözős játékok már nem hozzák ugyanazt az egyedi hangulatot és izgalmat, amit a 2005-ös klasszikus nyújtott, akkor jó helyen jár. A Call of Duty 2 több mint egy évtizeddel a megjelenése után is milliók szívébe zárta magát, és a mai napig aktív közösséggel rendelkezik. Ennek egyik alapköve a dedikált szerverek biztosítása, amelyek lehetővé teszik a játékosok számára, hogy saját szabályok szerint, barátaikkal vagy a közösséggel együtt merüljenek el a második világháború legendás csatáiban. Ez a cikk egy átfogó, lépésről lépésre útmutatót nyújt ahhoz, hogy hogyan indíthatja el saját CoD2 szerverét, legyen szó egy egyszerű otthoni beállításról vagy egy profi megoldásról.
Miért érdemes saját CoD2 szervert hosztolni?
Sokak számára az a kérdés merül fel, miért vesződne valaki szerver hosztolással, amikor még mindig vannak nyilvános szerverek? Nos, a válasz egyszerű: a kontroll. Saját szerverrel Ön döntheti el a játékmódokat, a pályákat, a fegyverkorlátozásokat, a játékoslétszámot, és még a legapróbb részleteket is, amelyek befolyásolják a játékmenetet. Ezen felül:
- Barátokkal való játék: Egy privát szerveren csak az Ön barátai játszhatnak, anélkül, hogy idegenek zavarnák meg a szórakozást.
- Közösség építése: Hozzon létre egy aktív közösséget a saját szabályai szerint.
- Modok és egyéni tartalmak: Kísérletezzen a számtalan elérhető moddal, amelyek új fegyvereket, pályákat vagy játékmódokat adnak a játékhoz.
- Alacsony ping: Ha a szerver földrajzilag közel van Önhöz és a barátaihoz, élvezheti az alacsony ping előnyeit, ami sokkal folyékonyabb játékélményt biztosít.
Előfeltételek és szükséges erőforrások
Mielőtt belevágna a szerver beállításába, győződjön meg róla, hogy minden szükséges erőforrás rendelkezésére áll:
- Call of Duty 2 Játék: Természetesen szüksége lesz a játékra telepítve a számítógépén, mivel a dedikált szerver fájljai a játék telepítésével együtt érkeznek.
- Stabil Internetkapcsolat: Különösen fontos a feltöltési sebesség. Egy szerver hosztolása jelentős feltöltési sávszélességet igényel, különösen, ha sok játékos csatlakozik. Legalább 10-20 Mbps feltöltési sebesség ajánlott 16-24 játékos számára.
- Megfelelő Számítógép/Szerver:
- CPU: Egy modern kétmagos processzor elegendő lehet, de egy négymagos vagy annál jobb processzor ajánlott az optimális teljesítményhez.
- RAM: Minimum 4 GB RAM, de 8 GB vagy több ajánlott, különösen, ha a szerver más feladatokat is futtat, vagy modokat használ.
- Tárhely: A játék telepítése és a szerver log fájljai nem foglalnak sok helyet, de győződjön meg róla, hogy van elegendő szabad terület.
- Router Hozzáférés: A port forwarding (porttovábbítás) beállításához hozzá kell férnie a routere adminisztrációs felületéhez.
- Alapvető Hálózati ismeretek: Nem feltétlenül szükséges, de hasznos, ha tisztában van az IP-címekkel, portokkal és a tűzfalak működésével.
Hosztolási lehetőségek: Melyik a legmegfelelőbb Önnek?
Három alapvető módja van a CoD2 szerver hosztolásának:
- Otthoni dedikált szerver (Saját számítógépen): Ez a legköltséghatékonyabb megoldás, mivel nem kell külön hardvert bérelnie. Azonban az Ön internetkapcsolatától és számítógépének teljesítményétől függ, milyen jól működik. Fontos, hogy a számítógépnek folyamatosan bekapcsolva kell lennie.
- Virtuális Privát Szerver (VPS) vagy Dedikált Szerver bérlése: Ez egy professzionálisabb megoldás. Egy VPS egy virtuális gép egy adatközpontban, amely folyamatosan online van és stabil internetkapcsolattal rendelkezik. Ez költségesebb, de sokkal megbízhatóbb és nagyobb teljesítményt nyújt.
- Játék Szerver Hosztoló Szolgáltató: A legegyszerűbb megoldás, ahol egy cég kifejezetten játék szervereket hosztol. Általában egy webes felületen keresztül kezelhető, minimális technikai tudást igényel. Viszont ez a legdrágább opció, és a kontroll is korlátozottabb lehet.
Ebben a cikkben az otthoni, saját számítógépen történő szerver beállítására fókuszálunk, mivel ez a leggyakoribb és legtöbb ember számára elérhető módszer. A VPS és dedikált szerver beállítása hasonló elven működik, de operációs rendszerenként (pl. Linux) eltérhet a végrehajtás.
Lépésről Lépésre: CoD2 Dedikált Szerver Beállítása (Windows)
1. lépés: A szerver fájlok előkészítése
A Call of Duty 2 nem igényel külön letöltést a dedikált szerver futtatásához. A szerver bináris fájlja (CoD2MP_s.exe
) a játék telepítési mappájában található. Ez a fájl felelős a szerver futtatásáért. Győződjön meg róla, hogy a játék telepítése naprakész.
2. lépés: Szerver konfigurációs fájl létrehozása (.cfg)
A szerver viselkedését egy konfigurációs fájl (általában server.cfg
) segítségével állíthatja be. Ez egy egyszerű szöveges fájl, amely parancsokat és változókat tartalmaz. Hozzon létre egy új szöveges dokumentumot, nevezze át server.cfg
-re, és helyezze a játék main
mappájába (pl. C:Program Files (x86)ActivisionCall of Duty 2main
) vagy egy egyedi mod mappájába, ha modokat használ.
Íme egy alapvető server.cfg példa, amit testre szabhat:
// Szerver Alap Beállítások seta sv_hostname "^1CoD2 ^2Szerverem ^3[HUN]" // A szerver neve seta rcon_password "valami_biztonsagos_jelszo" // RCON jelszó a távoli adminisztrációhoz seta g_password "" // Jelszó a szerverre való csatlakozáshoz (hagyja üresen, ha nyilvános) seta dedicated "2" // 0=Nincs, 1=LAN, 2=Internet. Állítsa "2"-re az internetes szerverhez. seta sv_maxclients "24" // Maximális játékosok száma seta sv_privateclients "0" // Privát slotok száma (pl. adminoknak) seta sv_pure "1" // Kötelező tiszta kliens fájlok (modok nélkül). Modokhoz állítsa "0"-ra, vagy használjon fs_game. seta sv_allowanonymous "1" // Engedélyezi-e a névtelen csatlakozást // Játék Beállítások (példa Team Deathmatch-hez) seta scr_game_playerrespawndelay "0" seta scr_dm_scorelimit "7500" // Pontkorlát seta scr_dm_timelimit "30" // Időkorlát (perc) seta scr_dm_roundlimit "0" // Kör korlát (0 = nincs) seta scr_gametype "dm" // Játékmód (dm, tdm, sab, ctf, sd, hq) // Mapcycle (pályalista) // Hozzon létre egy 'mapcycle.cfg' fájlt a main/games_mp mappába // és írja be ide: exec mapcycle.cfg // Alternatívaként beírhatja a pályákat közvetlenül ide: map mp_toujane map mp_brecourt map mp_burgundy map mp_carentan map mp_dawnville map mp_decoy map mp_el_alamein map mp_italy map mp_matmata map mp_omaha map mp_powcamp map mp_railyard map mp_stalingrad
A pályák listáját (map mp_palyanev
) soronként írja be. A szerver automatikusan vált a következőre, amikor egy kör véget ér.
3. lépés: Port továbbítás (Port Forwarding)
Ez az egyik legkritikusabb lépés. A routerének be kell állítania, hogy a bejövő internetes kapcsolatokat a megfelelő portokon a szervert futtató számítógéphez irányítsa. A Call of Duty 2 szerver a UDP 28960-as portot használja alapértelmezetten. Néha a 28961-es UDP port is szükséges a master szerverek listázásához.
- Keresse meg a számítógépe belső IP-címét: Nyissa meg a Parancssort (CMD), és írja be:
ipconfig
. Keresse meg az „IPv4 Cím” sort (pl. 192.168.1.100). Ez az az IP-cím, amire a routernek irányítania kell a forgalmat. - Jelentkezzen be a routere adminisztrációs felületére: Nyissa meg a webböngészőjét, és írja be a routere alapértelmezett átjárójának IP-címét (általában 192.168.0.1 vagy 192.168.1.1). Keresse meg a „Port Forwarding”, „NAT”, „Virtual Servers” vagy hasonló nevű menüpontot.
- Hozzon létre egy új szabályt:
- Külső port (External Port / Start Port / End Port): 28960
- Belső port (Internal Port): 28960
- Protokoll: UDP (vagy TCP/UDP, ha nincs csak UDP opció)
- Belső IP-cím (Internal IP Address): Adja meg a számítógépe belső IP-címét (amit az ipconfig paranccsal talált).
- Mentse el a beállításokat. Ismételje meg a 28961-es portra is, ha szükséges.
- Tűzfal beállítások: Győződjön meg róla, hogy a Windows Tűzfal (vagy bármilyen harmadik féltől származó tűzfal) engedélyezi a bejövő kapcsolatokat a
CoD2MP_s.exe
számára, vagy nyissa meg manuálisan a 28960-as és 28961-es UDP portokat.
4. lépés: A szerver indítása egy .bat fájllal
Az indítási folyamat egyszerűsítésére hozzon létre egy .bat
fájlt a játék gyökérkönyvtárában (pl. C:Program Files (x86)ActivisionCall of Duty 2
). Hozzon létre egy új szöveges dokumentumot, illessze be a következő kódot, majd mentse el start_server.bat
néven (ügyeljen rá, hogy a kiterjesztés .bat
legyen, ne .txt
):
@echo off cls echo Starting Call of Duty 2 Dedicated Server... CoD2MP_s.exe +set dedicated 2 +exec server.cfg +map mp_toujane pause
+set dedicated 2
: Beállítja a szervert internetes módba.+exec server.cfg
: Betölti a korábban létrehozott konfigurációs fájlt.+map mp_toujane
: Beállítja az induló pályát. Ha aserver.cfg
-ben már beállított mapcycle-t, akkor ez csak az első pálya lesz.
Futtassa ezt a .bat
fájlt adminisztrátorként. Megjelenik egy parancssori ablak, ahol láthatja a szerver kimenetét (logokat, csatlakozásokat stb.). Ha minden rendben van, a szerver elindul.
5. lépés: Monitorozás és távoli adminisztráció (RCON)
A szerver adminisztrálására a játékon belüli konzolt vagy egy külső RCON (Remote CONsole) eszközt használhatja. A játékon belül nyomja meg a ~
billentyűt a konzol megnyitásához, majd írja be:
/connect <az Ön külső IP címe>:28960
(Ha ugyanazon a hálózaton van, mint a szerver, használhatja a belső IP-címet, pl./connect 192.168.1.100:28960
)- Miután csatlakozott, írja be:
/rcon_password valami_biztonsagos_jelszo
(a jelszó, amit aserver.cfg
-ben beállított).
Ezt követően használhatja az RCON parancsokat:
/rcon map mp_carentan
: Pálya váltása./rcon fast_restart
: Gyors újraindítás az aktuális pályán./rcon say "Üdvözöljük a szerveren!"
: Üzenet küldése a játékosoknak./rcon kick <játékosnév>
: Játékos kirúgása./rcon status
: Megjeleníti a szerveren lévő játékosok listáját.
6. lépés: Szerver láthatósága és Dynamic IP problémák
Ha a port továbbítás és a tűzfal beállítások rendben vannak, a szervernek meg kell jelennie az in-game szerver böngészőjében. Kérjen meg egy barátot, hogy ellenőrizze, látja-e a szervert.
Dinamikus IP-cím: A legtöbb otthoni internet-szolgáltató dinamikus IP-címet ad, ami azt jelenti, hogy az internet-kapcsolat újracsatlakozásakor vagy bizonyos időközönként változhat az Ön külső IP-címe. Ennek áthidalására használhat dinamikus DNS (DDNS) szolgáltatásokat, mint például a No-IP vagy a DynDNS. Ezek a szolgáltatások lehetővé teszik, hogy egy állandó domain nevet (pl. myserver.ddns.net
) rendeljen a dinamikus IP-címéhez, így a barátainak mindig ugyanazt a címet kell használniuk a csatlakozáshoz.
Fejlett beállítások és hibaelhárítás
- Modok használata: Ha modokat szeretne használni, hozzon létre egy új mappát a játék gyökérkönyvtárában (pl.
modsmy_awesome_mod
), és helyezze el oda a mod fájljait. Ezután a.bat
fájlban használja a+set fs_game "mods/my_awesome_mod"
paramétert, és állítsa asv_pure "0"
-ra aserver.cfg
-ben. - Teljesítmény optimalizálása: Ha a szerver akadozik, csökkentse a
sv_maxclients
értékét, győződjön meg róla, hogy nincs más erőforrásigényes program futásban a szerver gépen. - Szerver naplók: A szerver részletes naplókat vezet a
maingames_mplogs
mappában. Ezek hasznosak lehetnek a hibakereséshez és a játékmenet elemzéséhez. - Master szerver listázás: Ha a szerver nem jelenik meg a játék böngészőjében, győződjön meg arról, hogy a 28960 és 28961-es UDP portok nyitva vannak, és a tűzfal nem blokkolja a kimenő forgalmat a CoD2MP_s.exe számára.
Összegzés
Saját Call of Duty 2 dedikált szerver hosztolása egy rendkívül kifizetődő projekt lehet, amely órákig tartó szórakozást és nosztalgiát biztosít Önnek és barátainak. Bár igényel némi technikai tudást és odafigyelést a port forwarding és a konfigurációs fájlok beállításánál, a végeredmény egy teljesen testreszabható, kontrollált játékélmény. Kövesse az útmutatóban leírt lépéseket, és hamarosan Ön is a saját CoD2 birodalmának ura lehet. Ragadjon fegyvert, és élje át újra a klasszikus csatákat a saját szerverén!