Üdv gazdatársak! Szeretnél saját gépeket, épületeket, vagy akár komplett térképeket látni a Farming Simulator 2013 játékodban? Akkor jó helyen jársz! Ez a cikk egy részletes útmutató a mod készítés alapjairól, a Giants Editor 5.0.1 használatával.
Mi is az a Giants Editor és miért van rá szükség?
A Giants Editor a Farming Simulator játékok hivatalos szerkesztőprogramja. Ezzel tudjuk importálni, szerkeszteni és exportálni a játékban használt modelleket, textúrákat és egyéb elemeket. Nélküle gyakorlatilag lehetetlen saját modokat készíteni.
Szükséges eszközök és szoftverek
Mielőtt belevágnánk, győződj meg róla, hogy a következő dolgok a rendelkezésedre állnak:
- Farming Simulator 2013 (értelemszerűen)
- Giants Editor 5.0.1 (ingyenesen letölthető a Giants Software oldaláról)
- Egy jó 3D modellező program (pl. Blender, 3ds Max, SketchUp – a Blender ingyenes és nagyon jó választás)
- Egy képszerkesztő program (pl. Photoshop, GIMP – a GIMP szintén ingyenes)
- Némi türelem és lelkesedés!
A Giants Editor 5.0.1 telepítése és beállítása
A telepítés egyszerű: töltsd le a telepítőfájlt a Giants Software weboldaláról, és futtasd. Kövesd az utasításokat, és a program feltelepül a gépedre.
A Giants Editor beállításai fontosak a hatékony munkához. A legfontosabb beállítások:
- Camera Speed: Állítsd be a kamera mozgásának sebességét a kényelmes navigációhoz.
- Grid Size: A rács mérete segít a tárgyak pontos elhelyezésében.
- Texture Path: Fontos, hogy a program megtalálja a textúrákat. Add meg a textúráid mappáját.
Első lépések a Giants Editorban
Indítsd el a Giants Editort. Először egy üres teret fogsz látni. Nézzük meg a kezelőfelület fontosabb elemeit:
- Viewports: Nézetek, amikből a modellt szemlélheted (pl. felülnézet, elölnézet, perspektíva).
- Scene Graph: Itt láthatod a modell hierarchiáját (milyen objektumokból áll).
- Attributes Window: Az itt kiválasztott objektum tulajdonságait láthatod és szerkesztheted.
Egyszerű objektum importálása és elhelyezése
Kezdjük egy egyszerű objektum importálásával. Például egy kockával:
- File -> Import.
- Válaszd ki a kocka modell fájlját (lehet .obj, .fbx, .dae formátumban).
- A kocka megjelenik a viewportban.
- A Scene Graphban kiválasztva a kockát, a Attributes Windowban módosíthatod a pozícióját, méretét és forgatását.
Textúrázás
A textúrázás teszi igazán élethűvé a modelleket. Ehhez először textúrára van szükségünk (pl. egy képet készíthetsz vagy letölthetsz az internetről). A textúra legyen .dds formátumú.
- A Scene Graphban válaszd ki az objektumot.
- A Attributes Windowban keresd meg a Material attribútumot.
- Kattints a „…” gombra a Texture mező mellett.
- Válaszd ki a .dds formátumú textúrádat.
A Giants Editor automatikusan hozzárendeli a textúrát az objektumhoz. Lehet, hogy a textúrázást a 3D modellező programban érdemesebb elvégezni.
Collision és Render Mesh
A collision mesh határozza meg, hogy a játékban milyen ütközéseket érzékel az objektum. A render mesh pedig az, amit a játékban látunk. Fontos, hogy ezek helyesen legyenek beállítva.
A collision mesh általában egy egyszerűbb alakzat, mint a render mesh, mert az ütközéseket gyorsabban kell számolni.
Attribútumok beállítása
Minden objektumnak van néhány fontos attribútuma, amit be kell állítani a megfelelő működéshez.
- Transform Group: A pozíció, forgatás és méret beállítására szolgál.
- Visibility: Az objektum láthatósága a játékban.
- Static: Ha be van jelölve, az objektum nem mozdítható.
Mentés és Exportálás
Miután elkészültél a modeleddel, mentened kell a munkádat (.i3d formátumban). Ezután exportálnod kell a modot, hogy a játékban is használhasd.
- File -> Save As.
- Válaszd ki a mentési helyet és a fájlnevet.
- File -> Export -> Export to Farming Simulator 2013.
- A mod fájlja (általában egy .zip fájl) a kiválasztott mappába kerül.
A Mod kipróbálása a játékban
Másold be a .zip fájlt a Farming Simulator 2013 mod mappaájába (általában a DokumentumokMy GamesFarmingSimulator2013mods mappában található). Indítsd el a játékot, és aktiváld a modot. Ha mindent jól csináltál, a modeled megjelenik a játékban!
Tippek és trükkök
- Használj minél kevesebb poligonból álló modelleket, hogy a játék gyorsabban fusson.
- Optimalizáld a textúrákat, hogy ne foglaljanak sok helyet.
- Teszteld a mododat gyakran, hogy időben észrevedd a hibákat.
- Ne félj kérdezni a Farming Simulator közösségtől, ha elakadsz.
- A Giants Developer Network oldalon rengeteg hasznos információt találsz.
További információk
Ez a cikk csak a mod készítés alapjait érintette. Rengeteg más dolog is van, amit meg lehet tanulni, például a scriptelés, a járművek beállítása, vagy a térképek szerkesztése. A lényeg, hogy gyakorolj sokat, és ne add fel!