Emlékszel még azokra az időkre, amikor a Fraps volt a gamer videózás és a teljesítménymérés alfája és omegája? Ha valaki képernyőfelvételt akart készíteni egy játékból, vagy egyszerűen csak megnézni, hány FPS-sel fut a kedvenc címe, szinte biztos, hogy a Fraps nevét dobta fel az internet. Egy legenda volt, egy elengedhetetlen eszköz, amely a videós tartalomgyártás hőskorában rengeteg játékosnak nyújtott segédkezet. Ma azonban sokan döbbenten tapasztalják, hogy a Fraps már nem működik megfelelően, vagy egyáltalán nem képes rögzíteni a modern játékokat és alkalmazásokat. De miért van ez? Mi történt az egykori királlyal? Merüljünk el a Fraps bukásának – vagy inkább elavulásának – okaiban, és nézzük meg, milyen modern alternatívák állnak rendelkezésünkre.
A legendák kora: Mi is az a Fraps?
A Fraps, azaz a „FRamework for Amiga Performance Survey” eredetileg egy benchmark eszköz volt, amelyet a videojátékok teljesítményének mérésére, azaz a képkockasebesség (FPS) kijelzésére és rögzítésére fejlesztettek. Később azonban kibővült a funkcionalitása, és képessé vált videófelvételek készítésére, valamint képernyőfotók mentésére is. A 2000-es évek közepén és végén, valamint a 2010-es évek elején a Fraps uralta a piacot, különösen a YouTube gamer videóinak elterjedésével. Egyszerű volt, viszonylag hatékony (a maga idejében), és megbízhatóan működött a legtöbb játékban.
Amikor a Fraps még király volt: A technológia hajnala
A Fraps fénykorában a játékipar még javában a DirectX 9 és DirectX 10, valamint az akkori OpenGL verziókon alapult. A szoftverek és játékok futtatásához használt operációs rendszerek is jellemzően a Windows XP, Vista és a korai Windows 7 voltak. A Fraps úgy működött, hogy „beleült” a grafikus API-kba (alkalmazásprogramozási felületekbe), megfogta a megjelenített képkockákat közvetlenül a GPU és a kijelző között, majd ezeket a képkockákat rögzítette videóként. Ez a módszer rendkívül hatékony volt a maga idejében, mivel minimális terhelést rótt a rendszerre, különösen a CPU-ra, ami akkoriban még korlátozottabb erőforrás volt. A Fraps népszerűségét éppen ez a közvetlen hozzáférés biztosította a grafikus adatokhoz.
A „Miért nem működik?” örök kérdése: A Fraps korlátai
Ahogy a technológia fejlődött, a Fraps sajnos megrekedt a múltban. Több kulcsfontosságú oka van annak, hogy ma már miért nem tudsz vele képernyőt rögzíteni a legtöbb esetben:
-
Elavult technológia és API-k
Ez az egyik legfőbb ok. A Fraps-t a DirectX 9 és DirectX 10, valamint a régebbi OpenGL verziók támogatására tervezték. A modern játékok és grafikus motorok azonban már szinte kizárólag a DirectX 11, DirectX 12, vagy az újabb generációs API-kat, mint például a Vulkan, illetve a modern OpenGL profilokat használják. A Fraps nem képes beavatkozni ezekbe az újabb API-kba, így egyszerűen nem látja a megjelenített képet. Ha egy játék ezeket a modern API-kat használja, a Fraps nem tudja megfogni a képkockákat, és így képtelen rögzíteni a videót.
-
64-bites alkalmazások és operációs rendszerek
Amikor a Fraps a legnépszerűbb volt, a 32-bites operációs rendszerek és alkalmazások még domináltak. Ma azonban a 64-bites Windows és a 64-bites játékok, programok az iparági szabványok. Bár a Fraps kínált némi 64-bites támogatást, az korlátozott volt és gyakran okozott problémákat. A modern, natívan 64-bites környezetekben a Fraps injektálási módszere már nem működik megbízhatóan, vagy egyáltalán nem képes betöltődni a programokba.
-
Másolásvédelem és anti-cheat rendszerek
A modern játékok egyre kifinomultabb másolásvédelmi rendszerekkel (pl. Denuvo) és anti-cheat szoftverekkel (pl. Easy Anti-Cheat, BattlEye, Vanguard) vannak ellátva. Ezek a rendszerek folyamatosan figyelik a játék futását, és blokkolnak minden olyan külső programot, amely megpróbál beavatkozni a játék folyamatába, vagy jogosulatlanul hozzáférni annak memóriájához. A Fraps injektálási technikája gyakran aktiválja ezeket a védelmeket, ami a játék összeomlásához, a Fraps működésképtelenségéhez, vagy akár a játékból való kizáráshoz is vezethet. Ez biztonsági okokból történik, hogy megakadályozzák a csalásokat és a jogosulatlan módosításokat.
-
Asztali felvétel és böngészők
A Fraps sosem volt igazán alkalmas asztali környezet, böngésző vagy streaming szolgáltatások rögzítésére. Elsősorban teljes képernyős játékokra és alkalmazásokra optimalizálták. Ha a böngészőből akartál felvenni egy videót, vagy egyszerűen csak az asztalodról, a Fraps nem tudta kezelni. A modern képernyőfelvevők sokkal rugalmasabbak ezen a téren.
-
Windows verziók és UAC
A Fraps fejlesztése lényegében megállt évekkel ezelőtt. A szoftver nem kapott frissítéseket, amelyek kompatibilissé tennék a Windows 8, Windows 10 vagy Windows 11 legújabb verzióival. A Windows operációs rendszer folyamatosan fejlődik, új biztonsági funkciókat, API-kat és korlátozásokat vezet be (például a Felhasználói Fiókok Felügyelete, azaz UAC). A Fraps egyszerűen nem volt képes alkalmazkodni ezekhez a változásokhoz, ami instabilitást vagy teljes működésképtelenséget okoz a modern rendszereken.
-
Fejlesztés hiánya
Talán ez a legfontosabb ok: a Fraps fejlesztése leállt. Az utolsó stabil verzió 2013-ban jelent meg, ami több mint egy évtizede volt. Azóta a szoftver nem kapott sem frissítéseket, sem hibajavításokat. A technológia azonban nem áll meg, és ami tíz évvel ezelőtt cutting edge volt, az ma már elavultnak számít. A hiányzó frissítések miatt a Fraps nem tudta felvenni a versenyt az újabb hardverekkel, szoftverekkel és grafikus API-kkal.
A Fraps öröksége és a modern alternatívák
Bár a Fraps ideje lejárt, öröksége vitathatatlan. Ez volt az, ami megnyitotta az utat a gamer videózás tömeges elterjedése előtt. Szerencsére ma már rengeteg kiváló és sokkal fejlettebb alternatíva létezik, amelyek sokkal jobban illeszkednek a modern igényekhez:
-
Nvidia ShadowPlay (GeForce Experience)
Ha Nvidia GeForce videokártyád van, a ShadowPlay egy kiváló választás. Hardveres gyorsítással működik, így rendkívül alacsony a teljesítményigénye, és alig befolyásolja a játék FPS-ét. Lehetővé teszi a háttérben történő felvételt (Instant Replay), a manuális rögzítést, sőt még az élő közvetítést is. Könnyen használható és optimalizált Nvidia GPU-khoz.
-
AMD ReLive (Radeon Software)
Az AMD válasza a ShadowPlay-re, hasonló funkcionalitással. Ha AMD Radeon videokártyád van, a ReLive is hardveres gyorsítással rögzít, minimalizálva a teljesítménycsökkenést. Képes felvenni a játékokat, az asztalt, és közvetíteni is lehet vele.
-
OBS Studio
Az OBS Studio (Open Broadcaster Software) ingyenes és nyílt forráskódú szoftver, amely a legelterjedtebb és legsokoldalúbb megoldás mind a képernyőfelvételre, mind az élő közvetítésre. Bár elsőre bonyolultnak tűnhet, rendkívül rugalmas: képes rögzíteni játékokat, ablakokat, asztalt, webkamerát, mikrofont, és szinte bármilyen forrást. Támogatja a modern hardveres kódolókat (NVENC, AMF, Quick Sync), így a CPU-t kevésbé terheli. Ideális profi streamereknek és tartalomgyártóknak, de egyszerű felvételekhez is használható, ha valaki rászánja az időt a beállításokra.
-
Xbox Game Bar (Windows 10/11 beépített)
A Windows 10 és Windows 11 beépített „Játéksávja” is kínál alapvető képernyőfelvételi funkciókat. Egyszerűen előhívható a Win + G billentyűkombinációval, és lehetővé teszi a játékmenet gyors rögzítését. Bár nem annyira funkciókban gazdag, mint az OBS vagy a dedikált GPU szoftverek, a gyors és egyszerű felvételekhez tökéletes.
-
Bandicam / Mirillis Action!
Ezek fizetős szoftverek, amelyek hasonlóan széleskörű funkcionalitást kínálnak, mint az OBS, de felhasználóbarátabb felülettel. Jól optimalizáltak a játékfelvételekhez, számos kodeket és beállítást támogatnak, és mind a játék, mind az asztali felvételre alkalmasak.
Milyen szoftvert válasszunk ma?
A választás az igényeidtől függ:
- **Alkalmi játékfelvételekhez és egyszerűséghez:** Ha van Nvidia/AMD kártyád, használd a ShadowPlayt vagy a ReLive-ot. Ha nincs, vagy csak gyorsan akarsz valamit felvenni, az Xbox Game Bar is megteszi.
- **Sokoldalúság és professzionális felhasználás:** Az OBS Studio a legjobb választás. Bár van egy tanulási görbéje, cserébe szinte korlátlan lehetőségeket kínál.
- **Fizetős alternatíva, könnyű használat:** A Bandicam vagy a Mirillis Action! jó választás lehet, ha hajlandó vagy fizetni egy intuitívabb és mégis hatékony megoldásért.
Összefoglalás és tanulság
A Fraps egy ikon volt, amely forradalmasította a játék felvételét és az FPS mérést. A technológia azonban rohamléptekkel halad előre, és ami egykor élvonalbeli volt, az ma már elavult. A Fraps képtelen volt alkalmazkodni a modern grafikus API-khoz (DirectX 11, DirectX 12, Vulkan), a 64-bites rendszerekhez és az egyre szigorúbb biztonsági protokollokhoz (anti-cheat). A fejlesztés hiánya megpecsételte a sorsát. Ne keress hát tovább a hibát magadban, ha a Fraps nem működik: egyszerűen eljárt felette az idő. Öleld inkább magadhoz a modern alternatívákat, amelyek sokkal hatékonyabbak, megbízhatóbbak és gazdagabbak funkciókban. A Fraps-et hagyjuk meg a szép emlékek között, mint a múlt egy dicsőséges, de befejezett fejezetét a gamer történelemben.