Sokak számára ismerős a helyzet: mindent előkészítettünk, a felvételi kártya be van kötve, a szoftver fut, de amint elindítanánk a felvételt, egy bosszantó üzenet fogad minket: „Bemenet nem elérhető” vagy „Protected Content” (Védett tartalom). Ez a jelenség rendkívül frusztráló lehet, különösen, ha fontos játékmenetet, streamet vagy más tartalmat szeretnénk megörökíteni. De vajon mi áll a háttérben, és hogyan orvosolhatjuk ezt a problémát? Cikkünkben átfogóan bemutatjuk a HDMI felvétel során felmerülő „bemenet nem elérhető” hiba leggyakoribb okait és a lehetséges megoldásokat.
Mi is az a „Bemenet Nem Elérhető” hiba HDMI felvételkor?
Amikor HDMI-n keresztül próbálunk videojelet rögzíteni egy felvételi kártyával (legyen az belső PCIe kártya vagy külső USB-s grabber), a „Bemenet Nem Elérhető” üzenet azt jelzi, hogy a felvevő eszköz nem tudja fogadni vagy dekódolni a forráseszközről (pl. játékkonzol, Blu-ray lejátszó, streaming box) érkező jelet. Ez nem feltétlenül azt jelenti, hogy fizikailag nincs kapcsolat, hanem sokkal inkább azt, hogy a jelfolyam valamilyen okból zárolva van vagy inkompatibilis.
A Fő Bűnös: A HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection)
Vitathatatlanul a „bemenet nem elérhető” hiba leggyakoribb és legmakacsabb oka a HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection) protokoll. Ez a digitális tartalomvédelemi mechanizmus a videó- és audiojel titkosítására szolgál a HDMI interfészen keresztül. A tartalomgyártók és forgalmazók (pl. filmstúdiók, streaming szolgáltatók) azért fejlesztették ki, hogy megakadályozzák a jogvédett tartalmak illegális másolását és terjesztését.
Hogyan működik a HDCP?
Amikor egy HDCP-kompatibilis forráseszköz (pl. PlayStation, Xbox, Netflix, Blu-ray lejátszó) jelet küld egy megjelenítő eszköznek (pl. TV, monitor) vagy egy felvevő kártyának, egy „kézfogás” (handshake) folyamat megy végbe. Ennek során mindkét eszköz ellenőrzi a másik hitelességét, és ha mindkettő HDCP-kompatibilis és engedélyezett, akkor titkosított formában továbbítják a jelet. Ha a láncban bármelyik eszköz nem HDCP-kompatibilis, vagy megpróbálja rögzíteni a titkosított jelet anélkül, hogy erre jogosult lenne, a HDCP protokoll aktiválódik, és fekete képernyőt vagy a már említett „bemenet nem elérhető” hibaüzenetet eredményezi. Ez hatékonyan megakadályozza a közvetlen digitális másolást.
Hol találkozhatunk HDCP-vel?
- Játékkonzolok: PlayStation konzolok (PS3, PS4, PS5) és Xbox konzolok (Xbox One, Series X/S) gyakran használnak HDCP-t, különösen a menükben, videolejátszáskor, és néha magában a játékban is, bár sok játék engedélyezi a HDCP kikapcsolását játék közben.
- Blu-ray és DVD lejátszók: Ezek az eszközök szinte mindig HDCP-vel védik a lemezek tartalmát.
- Streaming eszközök: Apple TV, Chromecast, Amazon Fire TV Stick, Roku és más okos TV boxok, amelyek olyan szolgáltatásokhoz férnek hozzá, mint a Netflix, HBO Max, Disney+, Hulu, szintén HDCP-t használnak a streamelt tartalmak védelmére.
- Műholdas és kábel TV boxok: Szolgáltatók által biztosított set-top boxok is alkalmazzák a HDCP-t.
- Néhány PC grafikus kártya: Bár ritkábban, de bizonyos PC beállításoknál is előfordulhat HDCP védelem, különösen ha DRM-védett tartalmat (pl. 4K stream) játszunk le.
Hardveres Okok és Megoldások
A HDCP mellett számos hardveres tényező is okozhatja a „bemenet nem elérhető” problémát.
1. Hibás vagy nem megfelelő HDMI kábel
A HDMI kábel minősége és hossza kulcsfontosságú. Egy rossz minőségű, sérült vagy túl hosszú kábel jelvesztést okozhat, ami megakadályozza a felvételi kártyát a jel felismerésében. Mindig használjunk jó minőségű, megfelelően árnyékolt HDMI 2.0 (vagy újabb, ha 4K-t rögzítünk) kábelt, és kerüljük a túlzottan hosszú vezetékeket, hacsak nem aktív (jelerősítős) kábelről van szó.
2. Elavult vagy hibás felvételi kártya/USB grabber
A felvételi kártya, legyen az belső (PCIe) vagy külső (USB), kulcsfontosságú a felvételi folyamatban. Ha a kártya meghibásodik, nem kap elegendő áramot (USB-s eszközök esetén), vagy nem kompatibilis a forráseszköz kimenetével (pl. régi kártya nem támogatja a modern konzolok felbontását/képfrissítési rátáját), az „input not available” üzenethez vezethet.
3. Forráseszköz beállításai
Néha a probléma a forráseszközben rejlik. Ellenőrizzük az eszköz (pl. konzol, PC) videó kimeneti beállításait:
- Felbontás és képfrissítési ráta: Győződjünk meg róla, hogy a forráseszköz kimeneti felbontása és képfrissítési rátaja támogatott a felvételi kártya által. Ha például a konzol 4K 60fps-ben van beállítva, de a kártya csak 1080p 60fps-t tud, az problémát okozhat. Próbáljuk meg a felbontást alacsonyabbra venni (pl. 1080p-re).
- RGB tartomány: Egyes eszközökön beállítható az RGB teljes vagy korlátozott tartományban. Próbáljuk meg a beállítást megváltoztatni.
- HDCP kikapcsolása (ha lehetséges): Néhány eszközön, főleg PC grafikus kártyákon és bizonyos konzolokon (PS4 pro esetén korábban volt opció, de mára kikapcsolták, PS3-on még lehetséges), van lehetőség a HDCP kikapcsolására. Ezt érdemes ellenőrizni a beállítások menüben.
4. Cél eszköz/szoftver beállításai
A felvételi szoftverben is ellenőriznünk kell néhány dolgot:
- Bemenet kiválasztása: Győződjünk meg róla, hogy a megfelelő HDMI bemenetet választottuk ki a szoftverben (ha a kártyának több bemenete van).
- Felvételi paraméterek: Ellenőrizzük, hogy a szoftverben beállított felbontás és képkockaszám megegyezik-e a forráseszköz kimeneti beállításával.
Szoftveres és Illesztőprogram Problémák
A hardver mellett a szoftver is okozhat fejfájást.
1. Elavult illesztőprogramok
A felvételi kártya illesztőprogramok frissítése alapvető fontosságú. A gyártók rendszeresen adnak ki frissítéseket, amelyek javítják a kompatibilitást, a teljesítményt és orvosolják a hibákat. Látogassuk meg a felvételi kártya gyártójának weboldalát, és töltsük le a legújabb illesztőprogramokat.
2. Felvételi szoftver hibák
Maguk a felvételi szoftverek (pl. OBS Studio, Elgato Game Capture, AverMedia RECentral) is tartalmazhatnak hibákat. Ellenőrizzük, hogy a szoftver legfrissebb verzióját használjuk-e. Néha egy egyszerű szoftver újraindítás, vagy akár újratelepítés is segíthet.
Átfogó Hibaelhárítási Lépések (Lépésről Lépésre)
Ha szembesülünk a „bemenet nem elérhető” hibával, kövessük az alábbi lépéseket a probléma azonosításához és megoldásához:
- Ellenőrizze az összes csatlakozást: Húzzon ki, majd dugjon be minden HDMI és USB kábelt. Győződjön meg róla, hogy szorosan illeszkednek, és nincsenek meghajlítva vagy sérülve.
- Indítsa újra az eszközöket: Először a forráseszközt (konzol, PC), majd a számítógépet, végül pedig a felvételi szoftvert. Néha egy egyszerű újraindítás is csodákra képes.
- Frissítse az illesztőprogramokat és szoftvereket: Ahogy fentebb említettük, ez kulcsfontosságú. Ellenőrizze a felvételi kártya gyártójának weboldalát a legújabb illesztőprogramokért, és győződjön meg róla, hogy a felvételi szoftvere (pl. OBS Studio) is naprakész.
- Tesztelje más kábelekkel/eszközökkel: Ha lehetséges, próbáljon ki egy másik HDMI kábelt. Ha van másik HDMI bemeneti eszköze (pl. egy másik konzol vagy egy laptop HDMI kimenete), próbálja meg azzal is tesztelni a felvételi kártyát, hogy kizárja a kártya hibáját.
- Ellenőrizze a felbontást és képfrissítési rátát: Állítsa be a forráseszköz kimeneti felbontását (pl. 1080p-re) és a képfrissítési rátát (pl. 60Hz-re), majd próbálja újra. Ez a leggyakoribb probléma a HDCP mellett.
- Próbálja ki egy másik HDMI portot: Ha a felvételi kártyájának vagy a számítógépének több HDMI portja van, próbálja meg egy másikat.
- Vizsgálja meg a HDCP státuszát: Sajnos nincs egységes módja a HDCP státusz ellenőrzésének. Konzolok esetén keressen a beállításokban „HDCP” vagy „HDMI kimenet” opciókat. PC-n a grafikus kártya drivereinek vezérlőpultjában (pl. NVIDIA Control Panel, AMD Radeon Software) lehetnek erre vonatkozó információk.
- HDCP-telenítő eszközök: Bár etikai és jogi szempontból vitatott, léteznek úgynevezett HDMI splitterek vagy konverterek, amelyek képesek eltávolítani a HDCP védelmet a jelből. Ezeket gyakran „HDCP stripper” vagy „HDCP bypass” néven említik. Fontos megjegyezni, hogy az ilyen eszközök használata a jogvédett tartalom másolására illegális lehet, és a tartalomgyártók szerződési feltételeit is sértheti. A cikk nem buzdít ilyen eszközök használatára, csupán tájékoztató jelleggel említi őket a probléma megoldásának lehetséges (de nem ajánlott) eszközeként.
Jogi és Etikai Kérdések
Fontos hangsúlyozni, hogy a HDCP célja a tartalomgyártók szellemi tulajdonának védelme. Az ezen védelem megkerülése vagy kikapcsolása jogi következményekkel járhat, különösen, ha a másolt tartalmat illegálisan terjesztik. Mindig győződjünk meg arról, hogy a rögzített tartalom felhasználása megfelel a szerzői jogi előírásoknak és a vonatkozó jogszabályoknak.
Összefoglalás
A „HDMI felvétel bemenet nem elérhető” hibaüzenet rendkívül idegesítő lehet, de a legtöbb esetben valamilyen alapvető beállítási, hardveres vagy szoftveres probléma, vagy leggyakrabban a HDCP tartalomvédelem áll a háttérben. Az alapos hibaelhárítás, az illesztőprogramok és szoftverek naprakészen tartása, valamint a megfelelő kábelek és beállítások használata nagymértékben hozzájárulhat a probléma megoldásához. Reméljük, hogy ez az átfogó útmutató segít Önnek abban, hogy sikeresen rögzítse a kívánt HDMI tartalmat anélkül, hogy a „bemenet nem elérhető” hiba útját állná!