
A légiközlekedés világa folyamatosan változik, és ezzel együtt a benne szereplő gigászok is kénytelenek megújulni. A Lufthansa Group, Európa egyik vezető légitársasági konszernje, éppen egy ilyen nagyszabású átalakítás közepén jár, ami egyszerre ígér gigantikus fejlesztéseket és fájdalmas döntéseket. Az elkövetkező években egy különös kettősség jellemzi majd a vállalatot: miközözben történetének legnagyobb flottabővítésébe kezd és hatalmas ambíciókat dédelget a jövőre nézve, mintegy négyezer munkahelyet is érintenek a strukturális változások.
Ezek a változások elsősorban 2030-ig bezárólag, zömében Németországban és az adminisztratív területeken dolgozó kollégákat érintenek. Fontos hangsúlyozni, hogy a lépés nem a szolgáltatások iránti kereslet csökkenésének, vagy bármilyen pénzügyi válságnak tudható be. Épp ellenkezőleg: a stratégiai irány sokkal inkább a mesterséges intelligencia, a digitalizáció, az automatizáció és a működési folyamatok átszervezésén alapuló hatékonyságnövelés. A konszern célja, hogy éves szinten 300 millió euróval mérsékelje költségeit, ami az egész csoportot, így például a SWISS-t, az Austrian Airlinest, a Brussels Airlinest és az ITA Airwayst is érinteni fogja. Ez a mostani, a 2024-ben mintegy 101 700 fős teljes munkaerő nagyjából 4 százalékát kitevő racionalizálás a pandémia óta a legnagyobb mértékű munkaerő-átalakítást jelenti a vállalatcsoport életében.
„A jelenlegi korszakban a digitalizáció és az automatizáció nem csupán opció, hanem a túlélés és a versenyképesség záloga. A légitársaságoknak muszáj újraértékelniük a működésüket, hogy a lehető leginkább kihasználják az új technológiák nyújtotta lehetőségeket, még ha ez nehéz döntésekkel is jár.”
És miközben a szerkezetátalakítás zajlik, a jövőbe vetett hit egy pillanatra sem inog meg. A Lufthansa 2030-ra erőteljes utazási keresletet és jelentősen növekvő nyereséget prognosztizál, ami megalapozza a soha nem látott mértékű flottabővítést. A tervek szerint több mint 230 vadonatúj repülőgép áll majd szolgálatba a következő években, melyek közül száz hosszú távú járatokra dedikált gép lesz. Ez a modernizáció alapjaiban alakítja át a légitársaság arculatát és kapacitását.
A csoport ambíciói azonban messze túlmutatnak az anyavállalat keretein. Az Eurowings, amely 2025-től önálló entitásként működik, például negyven vadonatúj Boeing 737-8 MAX géppel gazdagodik, ezzel megcélozva Európa egyik legfiatalabb flottáját és a német piac tíz legjelentősebb utazásszervezője közé emelkedést. Eközben a Lufthansa Technik, a konszern műszaki karja, a védelmi iparban kívánja erősíteni jelenlétét, diverzifikálva ezzel a csoport bevételi forrásait. Nem kevésbé grandiózus a cargo üzletág fejlesztése sem: egy 600 millió eurós frankfurti beruházással, szintén automatizációval és digitalizációval szeretnének a világ három legnagyobb árufuvarozója közé emelkedni. Ez a törekvés komoly kihívás elé állítja őket, hiszen olyan megkerülhetetlen versenytársakkal kell felvenniük a harcot, mint a FedEx és a UPS.
A befektetői piac mindenesetre vegyes érzésekkel fogadta a híreket. A bejelentés napján a Lufthansa részvényei több mint négy százalékot estek, jelezve a piac óvatosságát vagy a rövid távú aggodalmakat az átalakítási költségek miatt. Azonban egy ilyen léptékű, jövőbe mutató stratégia hosszú távon hozhatja meg a kívánt eredményeket, rávilágítva a modern vállalatirányítás összetettségére, ahol a hatékonyság és a növekedés gyakran kéz a kézben jár – még ha néha nehéz döntéseket is követel.