A Diablo 3 megjelenésekor a játékosok milliói vetették bele magukat a Sanctuary sötét világába, hogy elűzzék a gonoszt. A kezdeti lelkesedés azonban hamar vegyes érzelmekbe fordult, különösen a játék első felének befejezése után. Sokan érezték úgy, hogy a Skeleton King legyőzése után egy szinte áthatolhatatlan falba ütköztek, ami szinte a fizetős kiegészítő, a Reaper of Souls megvásárlására ösztönözte őket. Vajon ez egy véletlen tervezési hiba volt, vagy a Blizzard szándékos döntése, hogy növelje a kiegészítő eladásait? Ezt a kérdést járjuk most körül.
A kezdeti nehézségek
A Diablo 3 megjelenésekor a játékosok azonnal érezték a loot rendszer hiányosságait. A loot drop-ok minősége gyakran nem volt megfelelő, és rengeteg értéktelen tárgy került a játékosok birtokába. Ez különösen frusztrálóvá vált a Skeleton King után, amikor a játék nehézsége jelentősen megnőtt, de a jutalmak nem követték ezt a növekedést. A játékosok órákat töltöttek farmolással, gyakran anélkül, hogy érdemi fejlődést tapasztaltak volna a karaktereikben.
Ráadásul az Auction House (AH), azaz a játékon belüli aukciós ház, ahol a játékosok valódi pénzért vagy játékon belüli aranyért vásárolhattak tárgyakat, tovább rontott a helyzeten. A legoptimálisabb fejlődési út sokak szerint a tárgyak AH-ból való megvásárlása volt, ami valójában a játékból való pénzszerzést ösztönözte, és a játékélményt a pénztárcához kötötte. Ez sok játékos számára elfogadhatatlan volt.
A nehézségi görbe és a tervezés
Sokan kritizálták a Diablo 3 nehézségi görbéjét, mondván, hogy a Skeleton King után hirtelen és indokolatlanul megemelkedik. Bár a játék nehézsége természetes módon növekszik a játék előrehaladtával, a Diablo 3 esetében ez a növekedés különösen drasztikusnak tűnt. Ez a tervezés sokak szerint azt sugallta, hogy a Blizzard szándékosan nehezítette meg a játékot a kiegészítő megvásárlása nélkül, hogy ezzel is növelje annak eladásait.
Fontos megjegyezni, hogy a Diablo 3 egy komplex játékrendszer, és a nehézségi görbe kialakítása nem egyszerű feladat. Sok tényező befolyásolhatja azt, beleértve a karakterosztályokat, a skilleket, a tárgyakat és a játékos képességeit. Az is lehet, hogy a kezdeti nehézségi szintet nem sikerült megfelelően kalibrálni, és a Skeleton King utáni szakasz egyszerűen túl nehéznek bizonyult a kezdeti felszereléssel.
A Reaper of Souls hatása
A Reaper of Souls kiegészítő alapjaiban változtatta meg a Diablo 3-at. Bevezette a Crusader karakterosztályt, új Act-et (V. felvonás), új játékmódokat, és ami a legfontosabb, teljesen átalakította a loot rendszert. A Loot 2.0 néven elhíresült rendszer sokkal gyakoribbá tette a hasznos tárgyak droppolását, és sokkal kevésbé támaszkodott a játékosok a vásárlásra. Ezzel a kiegészítővel a játékmenet sokkal élvezetesebb és kiegyensúlyozottabb lett.
A Reaper of Souls megjelenése után a Diablo 3 sokkal pozitívabb fogadtatásban részesült. A kritikusok dicsérték a javított loot rendszert, a kiegyensúlyozottabb játékmenetet, és az új tartalmakat. Sokan úgy gondolták, hogy a kiegészítő megmentette a Diablo 3-at, és egy olyan játékká tette, amilyennek a kezdetektől fogva lennie kellett volna.
A verdikt
Vajon a Skeleton King utáni fal szándékos korlátozás volt, vagy egy tervezési hiba? Erre a kérdésre nincs egyértelmű válasz. Valószínűleg mindkettő szerepet játszott benne. A Blizzard valószínűleg tisztában volt azzal, hogy a játék kezdeti nehézségei a kiegészítő megvásárlására ösztönözhetik a játékosokat. Ugyanakkor az is valószínű, hogy a játék nehézségi szintjének és loot rendszerének kezdeti kalibrálása nem sikerült megfelelően.
Bárhogy is volt, a Reaper of Souls megjelenése után a Diablo 3 sokat változott, és a Skeleton King utáni nehézségek már nem jelentettek akkora problémát. A játékmenet sokkal élvezetesebb és kiegyensúlyozottabb lett, és a játékosok sokkal nagyobb eséllyel találhattak hasznos tárgyakat a farmolással, anélkül, hogy a vásárlásra kellett volna hagyatkozniuk. A Diablo 3 tanulsága az, hogy a játékfejlesztés egy folyamatos folyamat, és a fejlesztőknek folyamatosan figyelniük kell a játékosok visszajelzéseire, és készen kell állniuk a változtatásokra.
Végső soron, a Diablo 3 a kezdeti botladozások ellenére egy nagyszerű játékká vált, amely sok órányi szórakozást nyújt a játékosoknak. A Reaper of Souls megjelenése után a játék elérte azt a minőséget, amire a rajongók már a megjelenéskor vágytak.