Sokan találkoztunk már a helyzettel: orvos ír fel egy receptet, mi leadjuk a gyógyszertári rendelést, de aztán valami közbejön. Talán változik a kezelési terv, talán találunk egy jobb megoldást, vagy egyszerűen csak meggondoljuk magunkat. Ilyenkor felmerül a kérdés: kötelesek vagyunk-e kiváltani a már megrendelt gyógyszert? A válasz nem egyértelmű, és számos tényezőtől függ.
Miért is rendeljük meg előre a gyógyszert?
A gyógyszertári rendelés előre számos előnnyel jár. Egyrészt időt takaríthatunk meg, hiszen nem kell a sorban állnunk, amíg elkészítik a készítményt. Másrészt, ha ritkábban kapható gyógyszerről van szó, biztosak lehetünk benne, hogy mire odaérünk, rendelkezésre áll. Emellett, egyes gyógyszertárak online is kínálnak rendelési lehetőséget, ami még kényelmesebbé teszi a folyamatot.
A jogi háttér
A gyógyszertári rendelésre vonatkozóan nincsenek szigorú, mindenre kiterjedő jogszabályok. A helyzetet alapvetően a vásárló és a gyógyszertár közötti megállapodás határozza meg. Amikor leadjuk a rendelést, tulajdonképpen egy szóbeli (vagy online felületen keresztül írásbeli) szerződés jön létre, melynek keretében a gyógyszertár vállalja a gyógyszer beszerzését, mi pedig elvileg a kiváltását.
Mikor kötelező kiváltani a gyógyszert?
Általánosságban elmondható, hogy ha a gyógyszertár kifejezetten a mi megrendelésünkre szerzett be egy olyan készítményt, ami nem része a szokásos készletüknek, vagy speciális, egyedi összetételű gyógyszert kevertek ki (például magisztrális készítmény), akkor valószínűleg kötelesek vagyunk kiváltani azt. Ilyen esetekben a gyógyszertár komoly anyagi kárt szenvedhet, ha nem vesszük át a gyógyszert.
Fontos megjegyezni, hogy számla kiállítása után a helyzet megváltozik. Ha a gyógyszertár már kiállította a számlát a gyógyszerre, azzal a vásárlás hivatalossá válik, és jogilag kötelesek lehetünk kifizetni azt, még akkor is, ha nem vesszük át a terméket.
Mikor nem kell kiváltani a gyógyszert?
Ha a gyógyszertárban szokásosan tartott készítményről van szó, ami könnyen eladható másnak is, és még nem állították ki a számlát, akkor általában nincs kötelezettségünk a kiváltásra. Ilyen esetekben a gyógyszertár egyszerűen visszateszi a polcra a gyógyszert.
Érdemes minél hamarabb értesíteni a gyógyszertárat, ha meggondoltuk magunkat. Minél előbb jelezzük a problémát, annál nagyobb az esély, hogy elkerüljük a kellemetlenségeket. A gyógyszertárak többsége megértő, és hajlandó kompromisszumot kötni, különösen akkor, ha rendszeres vásárlókról van szó.
Mit tehetünk, hogy elkerüljük a problémát?
- Gondoljuk át alaposan, mielőtt leadjuk a rendelést.
- Kérdezzünk rá a gyógyszertárban, hogy mi a helyzet a lemondással, ha esetleg meggondolnánk magunkat.
- Ne rendeljünk feleslegesen gyógyszereket, csak hogy legyen otthon.
- Tartsuk a kapcsolatot a gyógyszertárral. Ha valami változik, azonnal jelezzük.
A gyógyszertár szemszögéből
A gyógyszertárak számára is fontos a vevői elégedettség, ezért általában törekednek a rugalmasságra. Ugyanakkor, ők is gazdasági vállalkozások, ezért nem engedhetik meg maguknak, hogy rendszeresen veszteségeket szenvedjenek el a le nem vett rendelések miatt. Ezért fontos a kölcsönös tisztelet és megértés a vásárló és a gyógyszertár között.
Összefoglalás
A gyógyszertári rendelés lemondása nem egyszerű kérdés. A legtöbb esetben a jó kommunikáció és a kölcsönös megértés segít megoldani a helyzetet. Ha speciális gyógyszerről van szó, vagy a gyógyszertár már kiállította a számlát, nagyobb a valószínűsége, hogy kötelesek vagyunk kiváltani a gyógyszert. Ha viszont szokásos készítményről van szó, és még nem történt számlázás, akkor valószínűleg elkerülhetjük a fizetést. A lényeg, hogy legyünk körültekintőek, és tartsuk a kapcsolatot a gyógyszertárral!