Eltűnt a hálózati kapcsolat a Windows számítógépedről? Ne ess kétségbe, sokan jártunk már így! A hálózati problémák az egyik legfrusztrálóbb dolog, ami egy felhasználóval történhet, hiszen elvág a világtól, a munkától, a szórakozástól. De mielőtt a legrosszabbra gondolnál, próbáljuk meg együtt megoldani a problémát! Ez a cikk részletesen bemutatja a leggyakoribb okokat és a hozzájuk tartozó megoldásokat, hogy te is újra online lehess.
Mi okozhatja a problémát?
A hálózati kapcsolatok elvesztésének számos oka lehet, a leggyakoribbak a következők:
- Hardveres problémák: Sérült kábel, meghibásodott hálózati kártya (NIC), router probléma.
- Szoftveres problémák: Elavult vagy hibás hálózati illesztőprogramok, Windows beállítások, tűzfal beállítások.
- IP cím problémák: Konfliktusban lévő IP címek, helytelen DNS beállítások.
- Vírusok és malware: Kártékony szoftverek, amelyek megzavarják a hálózati forgalmat.
Lépésről lépésre a megoldás felé
Mielőtt bármilyen bonyolultabb megoldást kipróbálnánk, végezzünk el néhány egyszerű, de gyakran hatásos lépést:
1. Ellenőrizd a fizikai kapcsolatokat
Ez magától értetődőnek tűnhet, de gyakran itt a hiba. Ellenőrizd a következőket:
- A hálózati kábel (ha használod) megfelelően csatlakozik-e a számítógépedhez és a routerhez? Próbáld ki egy másik kábellel is, ha van rá lehetőséged.
- A router be van-e kapcsolva, és működik-e megfelelően? Nézd meg a router LED-jeit. Ha villognak, akkor valószínűleg működik. Ha nem, akkor próbáld kihúzni és újra bedugni a tápkábelt. Várd meg, amíg újraindul.
- Ha Wi-Fi-t használsz, a Wi-Fi be van-e kapcsolva a számítógépeden? Nézd meg a tálcán a Wi-Fi ikont. Ha ki van kapcsolva, kapcsold be.
2. Indítsd újra a számítógépedet és a routert
Egy egyszerű újraindítás sok problémát megoldhat, beleértve a hálózatiakat is. A routert is érdemes újraindítani, mert néha „elfáradnak” és szükségük van egy kis frissítésre.
3. Futtasd a Windows hálózati hibaelhárítóját
A Windows beépített hálózati hibaelhárítója sokszor képes automatikusan azonosítani és javítani a problémákat. A futtatásához kövesd az alábbi lépéseket:
- Kattints a Start menüre, majd a Gépházra (fogaskerék ikon).
- Válaszd a Hálózat és internet lehetőséget.
- A bal oldali menüben kattints az Állapot lehetőségre.
- Görgess le a Hálózati hibaelhárító futtatása részhez, és kattints rá.
- Kövesd a képernyőn megjelenő utasításokat.
4. Ellenőrizd a hálózati illesztőprogramokat
Az elavult vagy sérült hálózati illesztőprogramok is okozhatnak problémákat. Ellenőrizd és frissítsd őket:
- Nyomd meg a Windows billentyűt + X, majd válaszd az Eszközkezelőt.
- Bontsd ki a Hálózati adapterek elemet.
- Keresd meg a hálózati kártyádat (pl. „Realtek PCIe GbE Family Controller” vagy „Intel(R) Wireless-AC …”).
- Kattints rá jobb gombbal, majd válaszd az Illesztőprogram frissítése lehetőséget.
- Válaszd az „Automatikus keresés frissített illesztőprogramok után” lehetőséget. Ha a Windows nem talál újabb illesztőprogramot, próbáld meg letölteni a legújabbat a gyártó weboldaláról (pl. Realtek, Intel).
- Ha a probléma továbbra is fennáll, próbáld meg eltávolítani az illesztőprogramot (jobb gomb -> Eltávolítás) és újraindítani a számítógépet. A Windows automatikusan újratelepíti az illesztőprogramot az újraindításkor.
5. IP cím és DNS beállítások ellenőrzése
Hibás IP cím vagy DNS beállítások is okozhatnak hálózati problémákat. Állítsd be az automatikus IP cím és DNS szerver beállítást:
- Nyomd meg a Windows billentyűt + R, írd be a „ncpa.cpl” parancsot, és nyomd meg az Entert.
- Kattints jobb gombbal a hálózati kapcsolatodra (pl. „Ethernet” vagy „Wi-Fi”), és válaszd a Tulajdonságok lehetőséget.
- Keresd meg az „Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4)” elemet, és kattints rá kétszer.
- Győződj meg róla, hogy az „IP-cím automatikus beszerzése” és a „DNS-kiszolgálócím automatikus beszerzése” opciók be vannak jelölve.
- Kattints az OK gombra.
- Ismételd meg a lépéseket az „Internet Protocol Version 6 (TCP/IPv6)” elemmel is.
6. Tűzfal beállítások ellenőrzése
A tűzfal blokkolhatja a hálózati kapcsolatot. Ellenőrizd, hogy a tűzfal nem blokkolja-e a szükséges programokat vagy portokat. Ha bizonytalan vagy, ideiglenesen kapcsold ki a tűzfalat, hogy megbizonyosodj arról, hogy ez okozza-e a problémát (de ne felejtsd el visszakapcsolni!).
7. Víruskeresés
Futtass egy teljes víruskeresést a számítógépeden, hogy kizárd a malware-t, mint a probléma okát. Használj egy megbízható vírusirtót.
8. Hálózat visszaállítása
Végső megoldásként kipróbálhatod a hálózat visszaállítását. Ez visszaállítja a hálózati beállításokat az alapértelmezett értékekre. Ehhez kövesd az alábbi lépéseket:
- Kattints a Start menüre, majd a Gépházra (fogaskerék ikon).
- Válaszd a Hálózat és internet lehetőséget.
- A bal oldali menüben kattints az Állapot lehetőségre.
- Görgess le a Hálózat visszaállítása részhez, és kattints rá.
- Kattints a Visszaállítás gombra, majd a Megerősítés gombra.
- A számítógép újraindul.
Ha a fenti megoldások nem működnek…
Ha a fenti megoldások egyike sem segített, akkor valószínűleg valamilyen komolyabb hardveres probléma áll a háttérben. Ebben az esetben érdemes szakemberhez fordulni.
Reméljük, hogy ez a cikk segített megoldani a hálózati problémát! Sok sikert!