Emlékszel még arra a különleges érzésre, amikor először vetetted bele magad a The Bureau: XCOM Declassified titokzatos, 1960-as évekbeli világába? A hidegháborús paranoia, a retró sci-fi hangulat, a kormányzati összeesküvések, az idegen fenyegetés és a taktikai lövöldözős játékmenet egyedülálló elegye felejthetetlen élményt nyújtott. Ha te is azok közé tartozol, akiket magával ragadott az ügynökökkel teli, komor és titokzatos XCOM előzmény sztori, akkor jó hírünk van: vannak még olyan játékok, amelyek képesek feléleszteni benned ezt az érzést. Készülj fel, mert most olyan címeket ajánlunk, amelyek méltó utódjai lehetnek a The Bureau által teremtett hangulatnak!
Miért is szerettük annyira a The Bureau: XCOM Declassifiedot?
Mielőtt belevágnánk az ajánlott játékok listájába, érdemes felidézni, mi tette a The Bureau-t annyira különlegessé. Először is, az atmoszféra. Az 1960-as évek Amerikájának aprólékosan kidolgozott ábrázolása, a stílusos, korhű dizájn, a jazzes aláfestés és a televíziós híradók bejátszásai tökéletesen alapozták meg a korszakot. Ebbe a világba csöppent bele William Carter ügynök, aki az XCOM nevű titkos szervezet tagjaként szembesült egy soha nem látott, földönkívüli fenyegetéssel.
A játék nem csupán egy egyszerű harmadik személyű lövöldözős volt; a taktikai elemek, a csapattársak irányítása és a képességeik kihasználása mélységet adott a harcoknak. A döntéseink, a küldetések és a karakterek mind hozzájárultak ahhoz a feszült, már-már paranoid hangulathoz, ahol senkiben sem bízhatunk meg teljesen, és ahol a fenyegetés minden sarkon ott leselkedhet. A játék folyamatosan táplálta a titokzatos összeesküvés érzését, és arra ösztönzött, hogy mélyebbre ássunk az idegenek eredetében és az XCOM titkaiban. Ez az egyedi elegy tette a The Bureau-t olyan emlékezetessé, és pontosan ezt az élményt keressük a következő ajánlott játékokban is.
Control: A Federal Bureau of Control titkai
Ha a The Bureau: XCOM Declassified leginkább a titkos kormányzati szervek, a paranormális jelenségek és a rejtélyek felgöngyölítése miatt ragadott magával, akkor a Control a te játékod. A Remedy Entertainment remekműve egy olyan világba kalauzol, ahol a valóság és a természetfeletti elmosódik. A főszereplő, Jesse Faden, a Federal Bureau of Control (FBC) nevű titkos ügynökség központjába, az Öreg Házba érkezik, hogy megtalálja eltűnt testvérét. Hamarosan rájön, hogy az FBC egy rejtélyes idegen entitás, a Hiss támadása alatt áll, és ő maga is különleges képességekre tesz szert.
A Control hangulata kísértetiesen emlékeztet a The Bureau-ra, de egy modern, egyedi csavarral. Az Öreg Ház egy élő, lélegző entitás, amely folyamatosan változik és rejtélyeket rejt. A „meta-események” és a „megváltozott tárgyak” koncepciója azonnal beindítja a képzeletet, és a The Bureau-ban megismert „Outsider” jelenségre emlékeztet. Jesse képességei, mint a telekinézis vagy a lebegés, dinamikus és látványos harcokat tesznek lehetővé, kiegészítve a The Bureau taktikai, de némileg statikusabb lövöldözős elemeit. A környezet pusztíthatósága és a harcok fluiditása fantasztikus élményt nyújt. A játék tele van gyűjthető dokumentumokkal, audiologokkal és videofelvételekkel, amelyek mélyebbre visznek az FBC és a Hiss titkaiban, hasonlóan ahhoz, ahogy a The Bureau-ban az XCOM aktáit böngésztük. Ha szereted a konspirációkat, a paranormális eseményeket és a mély, elgondolkodtató történeteket, a Control kihagyhatatlan.
BioShock franchise: Retró-futurisztikus disztópiák
Ha a The Bureau 1960-as évekbeli retró-futurisztikus esztétikája, az egyedi erővel bíró protagonisták és a mély, filozofikus narratíva fogott meg, akkor a BioShock sorozat, különösen az első rész és az Infinite, kiváló választás lehet. Bár a BioShock 1 az 1940-es években játszódik, a stílusa, a „Plazmidok” (emberfeletti képességek) és a disztópikus vízalatti város, Rapture hangulata azonnal elvarázsol. Ahogy a The Bureau-ban Carter ügynök feltárta az idegenek inváziójának mélységeit, úgy tárja fel a BioShock főszereplője, Jack, Rapture társadalmának bukását és Andrew Ryan utópista víziójának sötét titkait. A játék folyamatosan adagolja a morális dilemmákat és a narratív csavarokat.
A BioShock Infinite (1912-ben játszódik, de a levegőben szálló város, Columbia a jövőre mutat) még inkább felidézheti a The Bureau „titkos szervezet” hangulatát. Az egyedi „Vigor” képességek, a repülő „Sky-Lines” rendszerek és a magával ragadó történet Elizabeth-tel a középpontban, szintén a karakterek közötti kötelékek fontosságát emelik ki, ahogyan Carter és csapata között is kialakult. A BioShock játékok mesteri módon építenek atmoszférát, gondolkodásra késztetnek és mélyen elmerülnek a társadalmi, politikai és filozófiai témákban, mindezt egy lenyűgöző, retrofuturisztikus köntösben. A hatalmi harcok és az összeesküvés-elméletek itt is a cselekmény mozgatórugói.
Deus Ex: Human Revolution: Kiborgok és összeesküvések
A Deus Ex: Human Revolution egy neo-noir cyberpunk akció-RPG, amely bár nem a ’60-as években játszódik (hanem a jövőben, 2027-ben), mégis a The Bureau rajongók szívébe lophatja magát a mély összeesküvés-elméleteivel, a morális döntésekkel és a futurisztikus technológia emberségre gyakorolt hatásával. Adam Jensen, egy kibernetikus implantátumokkal felturbózott biztonsági főnök szerepében egy globális konspiráció kellős közepébe csöppen, amely a génmanipuláció és a transz-humanizmus etikai kérdéseit feszegeti. A játék lehetőséget ad a lopakodásra, a párbeszédek útján való megoldásra, vagy éppen a nyílt harcra, hasonlóan a The Bureau taktikai szabadságához.
A Deus Ex: Human Revolution vizuális stílusa, a „reneszánsz cyberpunk” egyedülálló, és a The Bureau retró-futurizmusához hasonlóan, azonnal felismerhető. A folyamatosan feltáruló titkok, a titkos laborok, a megkérdőjelezhető kísérletek és a mindenható globális szervezetek hálója tökéletesen rezonál a The Bureau-ban megismert XCOM és „Outsider” sztorival. Ha szeretted Carter ügynök nyomozói munkáját és az apró darabkákból összeálló, nagyobb képet, akkor a Deus Ex: Human Revolution narratív mélysége és a döntéseid súlya garantáltan leköt majd. Ráadásul a főszereplő képességei, amiket az implantátumokkal szerez, emlékeztetnek a The Bureau ügynökeinek különleges adottságaira.
Prey (2017): Idegen fenyegetés és rejtélyek az űrben
A Prey (2017) egy sci-fi horror akció-RPG, amely a The Bureau-hoz hasonlóan egy idegen, pusztító fenyegetéssel állítja szembe a játékost, de ezúttal a Föld helyett egy elhagyatott űrállomáson, a Talos I-en. A történet Morgan Yu-ról szól, aki egy titkos kísérletben vesz részt, amikor az állomást elárasztják a „Typhon” nevű idegen lények. A játékmenet szabadságot ad a játékosnak a probléma megoldásában: lehet lopakodni, harcolni, vagy akár a Typhon képességeket is elsajátítani.
A The Bureau-val való legfőbb kapcsolódási pont a rejtély és a felfedezés érzése. Ahogy Carter ügynök a The Bureau bázisán és a környező területeken keresztül kutatott az idegenek után, úgy Morgan is a Talos I zegzugos folyosóit járja be, hogy kiderítse, mi történt, és hogyan menekülhetne meg. A történet folyamatosan adagolja a csavarokat, a morális döntéseket és a tudományos etika kérdéseit, ami a The Bureau mélyebb rétegeit idézi. A sötét, feszült atmoszféra, a fenyegető idegenek, akik bármilyen tárgynak álcázhatják magukat, és a folyamatosan szivárgó információk együttesen teremtik meg azt a paranoid hangulatot, amit a The Bureau rajongói annyira értékeltek. A Prey egy igazi elmerülős élmény, amelyben minden sarok új titkokat rejthet.
Tisztelt említések és egyéb megfontolások
Persze, számos más játék is felidézheti a The Bureau érzését, bár talán nem minden szempontból. Az Alan Wake Remastered és az Alan Wake 2 például kiválóan alkalmas, ha a The Bureau paranormális rejtélyei és a mély, karaktervezérelt történet fogott meg. Bár nem sci-fi, a természetfeletti fenyegetés, a kisvárosi összeesküvések és a pszichológiai thriller elemek abszolút a helyükön vannak. A Remedy alkotásai (akárcsak a Control) mesterien építenek fel egy elgondolkodtató, nyomasztó hangulatot.
A Quantum Break, szintén a Remedytől, időmanipulációs sci-fi elemekkel és egy narratív vezetésű történettel rendelkezik, ami a The Bureau „ügynökös” aspektusát és a különleges képességek használatát tükrözi. Ha tetszett Carter ügynök különleges feladata és a sötét, titokzatos események kibontása, akkor a Quantum Break filmszerű élménye is tetszeni fog.
Végül, ha a The Bureau játékmenete helyett inkább az XCOM univerzum lore-ja és a stratégiai mélység érdekel, érdemes természetesen belevetni magad az XCOM 2-be (és kiegészítőjébe, a War of the Chosen-be), ami egy briliáns körökre osztott taktikai stratégiai játék. Bár a The Bureau akció-orientáltabb, az XCOM 2 visszatér a gyökerekhez, és lenyűgöző mélységű, kihívásokkal teli játékélményt nyújt az idegen invázió elleni harcban.
Mit keress a következő játékodban?
Ha a The Bureau hangulatát keresed, a legfontosabb szempontok a következők:
- Erős atmoszféra: Legyen szó retró sci-firől, disztópiáról vagy paranormális rejtélyről, a vizuális és audiális elemek teremtsék meg a megfelelő hangulatot.
- Összeesküvés és rejtély: Szeress feltárni titkokat, legyen az egy kormányzati fedősztori vagy egy kozmikus fenyegetés.
- Taktikai vagy különleges képességek: A puszta lövöldözésen túl legyenek olyan mechanikák, amelyek elgondolkodtatnak és stratégiai döntésekre kényszerítenek.
- Mély narratíva és karakterek: A történet és a szereplők legyenek kidolgozottak, adjanak motivációt a felfedezésre és a harcra.
- Sci-fi vagy paranormális elemek: Az ismeretlen fenyegetés, az idegenek vagy a természetfeletti jelenségek adjanak izgalmat.
Konklúzió
A The Bureau: XCOM Declassified egy olyan játék volt, ami merész volt a maga idejében, és egyedi hangulatával sokak szívébe belopta magát. Bár nem mindenki értékelte a műfaji váltást az XCOM franchise-ban, azok számára, akik szerették a 1960-as évek, a titkos ügynökök, a sci-fi konspirációk és a taktikai lövöldözés keverékét, a fent említett játékok kiváló alternatívát kínálnak. Legyen szó a Control paranormális ügynökségéről, a BioShock disztópikus mélységeiről, a Deus Ex: Human Revolution cyberpunk összeesküvéseiről vagy a Prey űrbeli rejtélyeiről, mindegyik képes visszahozni azt a különleges érzést, amit a The Bureau nyújtott. Ne habozz, merülj el ezekben a világokban, és találd meg a következő kedvenc rejtélyes sci-fi akciójátékodat!