Képzeljék el a helyzetet: egy gyönyörű, részletgazdag, élethű autóverseny-szimulátor, a Project Cars, amelyről tudjuk, hogy még a középkategóriás gépeket is alaposan megizzasztja. Most képzeljék el mellé egy videokártyát, amelyről már a megjelenésekor is azt mondták, hogy nem igazán játékra való, hanem inkább csak a kép megjelenítésére alkalmas. Igen, a mi hősünk, vagy inkább antihősünk, az NVIDIA GeForce 210. Mi történik, ha ezt a kettőt, a technológiai szépséget és az irodai egérpadot, összecsapjuk? Laggolni fog a Project Cars? Vajon egyáltalán elindul? És ha igen, mi az a minőségi kompromisszum, amit egy játékosnak meg kell kötnie? Ezt a kérdést jártuk körül, és most megosztjuk a tapasztalatainkat.
A kihívás: Miért pont a GeForce 210 és a Project Cars?
Bevalljuk őszintén, az ötlet nem a racionalitásból, hanem a kíváncsiságból és egy kis morbid humorérzékből fakadt. Sokan vannak, akik még ma is régebbi, gyengébb hardverrel rendelkeznek, és szeretnék tudni, hogy vajon mire elegendő az ő gépük. A GeForce 210 a low-end kategória ikonikus (vagy inkább elátkozott) képviselője, amely 2009-ben jelent meg, és már akkor sem a játékosok célkeresztjébe került. Célja a belépő szintű PC-k grafikus képességeinek biztosítása volt, elsősorban HD videólejátszásra és alapvető asztali feladatokra optimalizálva. Ezzel szemben a Project Cars 2015-ben robbant be, lélegzetelállító grafikájával, valósághű fizikájával és dinamikus időjárási rendszereivel. Ez egy olyan játék, amely a legújabb technológiákat használta ki, és igazi teljesítmény-falónak számít a mai napig is. A minimális gépigénye (például egy GeForce GTX 260 vagy Radeon HD 5770) már önmagában is fényévekre van a GeForce 210 képességeitől.
A kísérletünk tehát egyfajta technológiai időutazás, ahol megpróbáljuk a múlt hardverét a jelen szoftverével terhelni, a lehető legkisebb elvárásokkal. Célunk nem az volt, hogy élvezhető játékélményt kapjunk, hanem az, hogy kiderítsük: egyáltalán mit képes kihozni ebből a párosból a rendszer? Vajon csak egy diavetítés vár ránk, vagy valami csoda folytán mégis sikerül valamennyire futtatni?
A Tesztgép konfigurációja és a Módszertan
Ahhoz, hogy a GeForce 210-et tegyük próbára, egy hozzá illő, de mégis a lehető legkevésbé szűk keresztmetszetet jelentő konfigurációt igyekeztünk összeállítani a CPU és RAM tekintetében. A tesztgép a következő volt:
- Processzor: Intel Core 2 Quad Q6600 (2.4 GHz)
- Alaplap: Egy középkategóriás P35 chipsetes alaplap
- RAM: 8 GB DDR2 (800 MHz), dual channel
- Videokártya: NVIDIA GeForce 210 (512 MB DDR3 VRAM)
- Operációs rendszer: Windows 10 Pro (64-bit)
- Driver verzió: A GeForce 210-hez elérhető legfrissebb hivatalos driver.
Fontos megjegyezni, hogy bár a Core 2 Quad Q6600 is egy régebbi processzor, a maga idejében a high-end kategóriába tartozott, és sok játékhoz még ma is elegendő lehet (persze modern videokártyával párosítva). A 8 GB RAM szintén elegendőnek számít, így biztosak lehettünk benne, hogy a rendszer teljesítményéért a GeForce 210 lesz a kizárólagos felelős.
A tesztelés során a Project Cars játékon belül elérhető összes grafikai beállítást a lehető legalacsonyabbra állítottuk. Ez a következőt jelentette:
- Felbontás: 1280×720 (ez a legalacsonyabb szélesvásznú felbontás, amit a játék normálisan kezel)
- Grafikai preset: „Ultra Low” (ha volt ilyen opció, egyébként minden egyedileg a minimumra állítva)
- Textúra részletesség: Alacsony
- Anti-aliasing: Ki (természetesen)
- Anizotróp szűrés: Ki
- Részletesség: Minden (autók, pályák, árnyékok, tükröződések, részecskék, effektek) a legalacsonyabbra, vagy kikapcsolva.
- Utófeldolgozási effektek: Minden kikapcsolva (motion blur, mélységélesség, napfény, lencsebecsillanás stb.)
- Autók száma a pályán: A lehető legkevesebb, időmérő edzések, vagy egyedüli versenyek.
A teljesítményt az FPS (Frames Per Second) értékek mérésével követtük nyomon, erre a célra az MSI Afterburner szoftvert használtuk. Különböző pályákon (Brands Hatch, Nürburgring Nordschleife, Le Mans) és különböző napszakokban, időjárási körülmények között (ha egyáltalán eljutottunk odáig) vizsgáltuk a játékot. Különös figyelmet fordítottunk a rajtrácsra, ahol a legtöbb autó egyszerre van jelen, és ami a leginkább terheli a rendszert.
Az első benyomás: Egy diavetítés rémálma
A játék indítása már önmagában is megpróbáltatás volt. A betöltési idők extrém hosszúak voltak, ami már előre jelezte, hogy a GeForce 210 a memória sávszélességével és feldolgozási sebességével alaposan küszködik. Amikor végre megjelent a főmenü, megkönnyebbültünk: itt még egészen elfogadható, 20-30 FPS-t tapasztaltunk. De mint tudjuk, a menü nem a valóságos teljesítmény indikátora.
Amikor beléptünk az első időmérő edzésre, ahol mindössze egyetlen autónak kellett megjelennie a pályán, szembesültünk a rideg valósággal. A Project Cars grafikája még a legminimálisabb beállításokon is valami döbbenetesen ocsmány volt. A textúrák életlenek, elmosódottak, mintha egy akvarellfestményen versenyeznénk. Az élek recések, a pályák sivárak, a részletesség a nullával egyenlő. Az autó modellje még felismerhető volt, de a tükröződések, árnyékok teljes hiánya, vagy torz megjelenése azonnal elvette az illúziót.
És az FPS? Egyedül a pályán, ideális körülmények között is mindössze 8-12 FPS-t tudott kipréselni magából a rendszer. Ez már a diavetítés kategória határát súrolta. A kormányra adott parancsok érezhető késéssel érkeztek meg a képernyőre, ami egy szimulátor esetében alapvetően élvezhetetlenné teszi a játékot. A legapróbb kormánykorrekció is bizonytalan és pontatlan volt, a fékezés pedig lutri.
Részletes teljesítményelemzés: Ahol a szimulátor elvérzik
Nézzük meg részletesebben, hogyan szerepelt a GeForce 210 a különböző szcenáriókban:
Időmérő Edzés (egy autó a pályán)
- Brands Hatch: Átlagosan 10-12 FPS. A pálya viszonylag nyílt, kevés komplex geometriával, mégis érezhetően akadozott. A fű és a fák textúrái szétesettek voltak, a távoli objektumok ugrálva jelentek meg.
- Nürburgring Nordschleife: Itt jött a sokk. Ez a pálya rendkívül hosszú és komplex, sok domborzati elemmel és növényzettel. Az FPS itt lezuhant 6-9 közé. Ez már nem játék volt, hanem egy mozgóképregény. Bármilyen tempósabb kanyarban a képkockák olyannyira eltűntek, hogy a vakon vezetéshez hasonlított.
- Le Mans: Hasonlóan a Brands Hatch-hez, 9-11 FPS-t mértünk. A hosszú egyenesek sem hoztak jelentős javulást, a távoli épületek és a boxutca környéke továbbra is komoly terhelést jelentett.
Verseny (több autó a pályán)
Itt ért el a teszt a mélypontra. Amikor megpróbáltunk egy rövid versenyt indítani, mondjuk 10 ellenféllel a pályán, a GeForce 210 egyszerűen megadta magát. A rajt pillanata maga volt a pokol:
- Rajtrács: Az FPS 1-3 közé zuhant, szó szerint másodpercenként egy-két képkockát láttunk. Ez nem túlzás, a játék teljesen lefagyott, majd ugrált pár képkockát, aztán újra megállt. A motorhangok is torzultak, késéssel érkeztek. Ebben a formában a verseny teljesen eljátszhatatlan volt. Mire elindulunk, az ellenfelek már a horizonton túl vannak.
- A verseny közepe (kevés autóval): Ha valahogy sikerült túlélni a rajtot és az első kanyarokat, és a mezőny szétszóródott, az FPS felkúszott 4-7 közé. Ez még mindig kritikán aluli volt. A többi autó megjelenítése, a törésmodellek és a mesterséges intelligencia számítása olyan plusz terhelést jelentett, amit a kártya képtelen volt kezelni. Az ütközések is a képkockák elvesztésével jártak.
Extrém körülmények: Eső és éjszaka
Nem is tudunk sokat mondani erről, mert gyakorlatilag lehetetlen volt bármit is látni vagy irányítani. Az esőeffektek, a vízfoltok, a gumi fröcskölése, a fények tükröződése minden beállítástól függetlenül brutális terhelést rótt a GeForce 210-re. Az FPS 0-1 körül mozgott, amint az eső megjelent. Éjszaka, a valós idejű fények és árnyékok miatt ugyanez volt a helyzet. Ez a funkció már a komolyabb kártyákat is megizzasztja, nemhogy a mi próbáltatás alanyunkat. Elő sem fordult, hogy normálisan beállított esős vagy éjszakai versenyt el tudtunk volna indítani, vagy ha mégis, a program vagy kifagyott, vagy értelmezhetetlen diashow-vá vált.
A szubjektív élmény: Frusztráció és reményvesztettség
Mint azt a számok is mutatják, a Project Cars futtatása egy GeForce 210-zel a legkisebb beállításokon sem nevezhető játékélménynek. Ez egy kínszenvedés, egy technológiai nyűglődés, ami a frusztráció és a tehetetlenség érzését váltja ki a játékosból. Az irányítás lehetetlenné válik a késleltetés és az alacsony képkockaszám miatt. A vizuális minőség olyannyira leromlik, hogy elveszíti a Project Cars minden vonzerejét. Az autók elvesztik az élethűségüket, a pályák elmosódnak, a környezet élettelenné válik.
Az ember hamar feladja, mert egyszerűen nincs értelme. Ez nem a játék, hanem a hardver korlátainak kőkemény demonstrációja. Nem arról van szó, hogy nehéz, hanem arról, hogy fizikailag képtelenség játszani.
Miért bukik el ennyire látványosan a GeForce 210?
A válasz a videokártya alapvető felépítésében és a Project Cars motorjának követelményeiben rejlik. A GeForce 210 a Fermi architektúra korai, erősen butított változata. Nézzük a főbb okokat:
- Shader processzorok száma: A GeForce 210 mindössze 16 CUDA maggal rendelkezik. Összehasonlításképpen, a játék minimum gépigényében szereplő GTX 260 már 192 CUDA maggal dolgozott, egy mai középkategóriás kártya pedig több ezerrel. Ez a magok száma a felelős a grafikai számítások elvégzéséért. 16 mag egyszerűen nem elegendő a modern játékok komplex árnyékolási és geometriai számításaihoz.
- Memória sávszélesség: A 64 bites memória busz DDR2 vagy DDR3 memóriával párosulva rendkívül alacsony sávszélességet biztosít. A Project Cars rengeteg textúrát és modellt tölt be a VRAM-ba, és folyamatosan cserél adatot a GPU és a memória között. Ez a szűk keresztmetszet drámaian lelassítja az adatfolyamot.
- DirectX verzió: A GeForce 210 maximum DirectX 10.1-et támogat. A Project Cars viszont a DirectX 11 képességeit használja ki (bár visszamenőleg DX9-hez is volt támogatása, de az nem hozta meg a teljesítmény növekedést). A DX11 számos optimalizációt és funkciót tartalmaz (például tesszeláció), amelyeket a 210-es kártya nem képes kihasználni, vagy lassabban, szoftveres úton kell emulálnia.
- Órajelek és fogyasztás: A GeForce 210 alacsony órajelekkel üzemel, és rendkívül alacsony a TDP (fogyasztás) értéke, ami arra utal, hogy nem nagy teljesítményre tervezték.
Összességében a GeForce 210 egy kijelző adapter, nem egy PC játékra tervezett videokártya. A Project Cars egy valós idejű, rendkívül összetett szimulációt futtat, amely rengeteg erőforrást igényel a geometriai feldolgozáshoz, shader számításokhoz, fizikai szimulációhoz és a poszt-processzing effektekhez. Ezekre a feladatokra a 210-es egyszerűen nem alkalmas.
Mit játszhat akkor egy GeForce 210-es gép?
Miután megkínoztuk a GeForce 210-et a Project Cars-szal, fontos, hogy reális képet adjunk arról, mire is képes ez a kártya. Nos, modern AAA játékokról szó sem lehet. Amire mégis alkalmas lehet, az a következő:
- Régebbi játékok: Körülbelül 2007-2008 előtt megjelent címek, alacsonyabb felbontáson (pl. 1024×768), minimális vagy közepes beállításokon. Gondoljunk olyanokra, mint a GTA San Andreas, Half-Life 2, World of Warcraft (régi verziói), Sims 2, vagy akár a klasszikus Need for Speed Underground/Most Wanted.
- Indie és 2D játékok: Számos modern indie játék, amelyek egyszerűbb grafikával rendelkeznek, futhatnak. Ezek gyakran nem igényelnek dedikált grafikus kártyát sem.
- E-sport címek (nagyon régi verziók): Talán a Counter-Strike 1.6, vagy a League of Legends régebbi, egyszerűbb verziói, de a modern, grafikailag fejlettebb e-sport címek (pl. CS:GO, LoL mai verziója, Fortnite, Valorant) már nem valószínű.
- Böngésző alapú játékok: Flash vagy HTML5 alapú böngészőjátékok.
Röviden: ha valakinek GeForce 210-es gépe van, és játszani szeretne, a használtpiacot érdemes böngészni a 10-15 évvel ezelőtti játékok után, vagy a minimalista indie játékok között válogatni.
Összefoglalás és tanulságok
A kérdésre, hogy „laggolni fog-e a Project Cars egy GeForce 210-es gépen”, a válasz egyértelműen IGEN, és még annál is sokkal rosszabbul. Nem csak laggol, hanem gyakorlatilag eljátszhatatlan. A teszt bebizonyította, amit sejtettünk: a GeForce 210 teljesen alkalmatlan a Project Cars, és általában a modern, grafikailag intenzív PC játékok futtatására, még a legkisebb beállításokon is. A GPU egyszerűen nem rendelkezik az ehhez szükséges számítási teljesítménnyel, memóriával és modern funkciókkal.
A tanulság egyszerű: ha játszani szeretnénk, még ha csak alkalmi jelleggel is, elengedhetetlen egy dedikált videokártya, amely valóban játékra termett. Nem kell a legdrágábbnak lennie, de egy alap belépő szintű olcsó videokártya (pl. GeForce GTX 750 Ti, vagy Radeon RX 460/560 és felett) már egy teljesen más dimenziót nyit meg a játékélmény szempontjából. A régi hardver iránti nosztalgia érthető, de a technológia fejlődése könyörtelen. Bizonyos határokat nem lehet átlépni. A GeForce 210 a PC történetének egy szeglete, de a Project Cars világába már nem nyithat ajtót, csupán egy szűk résnyit, ahol a diavetítés épphogy bekandikál.