A sarokcsiszoló egy igazi mindenes a műhelyben és a ház körül. Vágni, csiszolni, polírozni – szinte nincs is olyan feladat, amire ne lenne alkalmas. De mi van akkor, ha a gép hirtelen furcsán kezd viselkedni? Ha gyengélkedik, szikrázik, vagy éppen füstöl? Nagyon valószínű, hogy a forgórész zárlatos, ami súlyos problémát jelent.
Ne ess kétségbe! Mielőtt azonnal rohannál új gépet venni, adunk néhány tippet, hogyan tesztelheted otthon, hogy valóban a forgórész a hibás, és hogyan mentheted meg a kedvenc sarokcsiszolódat a roncsteleptől. Persze, a biztonság az első, tehát mielőtt bármibe is belekezdenél, húzd ki a gépet a konnektorból!
Miért zárlatosodhat a forgórész?
A forgórész (vagy armatúra) a sarokcsiszoló szíve. Ez a tengelyre szerelt, tekercsekkel ellátott alkatrész, ami a mágneses térben forogva hozza létre a mozgást. Sajnos, több dolog is okozhatja a forgórész zárlatát:
- Túlterhelés: Ha folyamatosan a gép teljesítményének határán használod, a tekercsek túlmelegedhetnek, és a szigetelésük károsodhat.
- Por és szennyeződés: A forgórész belsejébe jutó por és fémreszelék rövidzárlatot okozhat.
- Kopott szénkefék: A kopott vagy hibás szénkefék szikrázást okozhatnak, ami a tekercsek szigetelését károsíthatja.
- Mechanikai sérülés: Egy ütés vagy esés is okozhatja a tekercsek sérülését.
- Öregedés: Az idő vasfoga a forgórész tekercseit sem kíméli, a szigetelés elöregedhet, és elveszítheti a szigetelő képességét.
A zárlatos forgórész tünetei
Ha a sarokcsiszoló a következő tüneteket produkálja, nagy valószínűséggel a forgórész a ludas:
- Gyengébb teljesítmény: A gép nem úgy vág vagy csiszol, mint régen, erőtlenebbnek tűnik.
- Szikrázás: A szénkeféknél (a motor oldalán található kis nyílásoknál) szokatlanul erős szikrázás látható.
- Füst vagy égett szag: Ez a legnyilvánvalóbb jel, hogy valami ég a motorban.
- Túlzott melegedés: A gép a szokásosnál hamarabb és jobban felmelegszik.
- Zajos működés: A motor zúg, morog, vagy más szokatlan hangot ad ki.
- A biztosíték leverése: A gép bekapcsolásakor azonnal lecsapja a biztosítékot.
Otthoni tesztelési módszerek
Most pedig nézzük, hogyan tudod otthon tesztelni a forgórészt. Fontos, hogy ezek a tesztek nem helyettesítik a profi műszeres vizsgálatot, de segíthetnek a probléma beazonosításában.
1. Vizuális ellenőrzés
Kezdd a legegyszerűbb módszerrel: vizuálisan ellenőrizd a forgórészt. Ehhez szét kell szerelned a sarokcsiszolót. Fontos, hogy először húzd ki a konnektorból!
- Bontsd szét a gépet: Óvatosan csavarozd szét a sarokcsiszoló házát. Jegyezd meg, hogy melyik csavar honnan jött, hogy később össze tudd rakni.
- Távolítsd el a forgórészt: A forgórész a motor közepén található, a tengelye csapágyakban fut. Óvatosan húzd ki a forgórészt a helyéről.
- Vizsgáld meg a tekercseket: Keress elszíneződéseket, égésnyomokat, sérüléseket a tekercseken. Ha látsz ilyet, az egyértelmű jele a zárlatnak.
- Ellenőrizd a kommutátort: A kommutátor a forgórész tengelyének végén található, réz lamellákból álló alkatrész. Nézd meg, hogy a lamellák tiszták-e, nincsenek-e elkopva, égett-e valahol.
Ha látható sérüléseket találsz, szinte biztos, hogy a forgórész zárlatos.
2. Folytonosság vizsgálata multiméterrel
A multiméter egy hasznos eszköz, amellyel megmérheted a tekercsek ellenállását. Ez a teszt pontosabb képet ad a forgórész állapotáról.
- Állítsd a multimétert ellenállás mérésére: Általában az Ohm (Ω) jellel jelölik. Válaszd ki a legalacsonyabb mérési tartományt.
- Mérd meg a tekercsek ellenállását: Helyezd a multiméter mérőcsúcsait két szomszédos kommutátor lamellára. Olvasd le az ellenállás értékét.
- Ismételd meg a mérést az összes lamellapárra: Mérd meg az összes szomszédos lamellapár ellenállását. Az értékeknek közel azonosnak kell lenniük. Ha valamelyik érték jelentősen eltér, az zárlatra utal. A nagyon alacsony vagy zéró ellenállásérték is zárlatot jelez.
- Ellenőrizd a szigetelést: Mérd meg az ellenállást a kommutátor lamellái és a forgórész tengelye között. Az értéknek nagyon magasnak (ideálisan végtelennek) kell lennie. Ha alacsony ellenállást mérsz, az azt jelenti, hogy a tekercsek és a tengely között van zárlat.
Fontos, hogy ismerd a sarokcsiszolód gyári ellenállás értékeit. Ezeket általában a géphez mellékelt dokumentációban találod meg. Ha nem találod meg, érdemes utánanézni az interneten, vagy megkérdezni egy szakembert.
3. Rövidzárlat keresése
Egy egyszerű módszer a rövidzárlat keresésére, ha egy 12V-os akkumulátort (például egy autó akkumulátort) és egy izzót használsz. Vigyázz, mert áram fog folyni a tekercseken, ezért ne tartsd sokáig rákapcsolva az akkumulátort!
- Készíts egy tesztkört: Kösd sorba az akkumulátort, az izzót és a forgórész két szomszédos kommutátor lamelláját.
- Figyeld meg az izzót: Ha az izzó nagyon fényesen világít, az rövidzárlatot jelez. Ha alig pislákol, akkor a tekercsek rendben vannak.
- Ismételd meg a tesztet az összes lamellapárra: Mérd meg az összes szomszédos lamellapár ellenállását. Az izzónak minden lamellapárnál hasonlóan kell világítania. Ha valamelyik lamellapárnál az izzó jelentősen fényesebben világít, az zárlatra utal.
Figyelem: Ez a módszer csak óvatosan alkalmazható, mert a túlzott áram károsíthatja a tekercseket. Ne hagyd sokáig rákapcsolva az akkumulátort!
Mit tehetsz, ha a forgórész zárlatos?
Ha a tesztek alapján úgy tűnik, hogy a forgórész zárlatos, két lehetőséged van:
- Forgórész csere: A legjobb megoldás, ha kicseréled a forgórészt egy újra. A legtöbb sarokcsiszolóhoz lehet kapni pótalkatrészt. A csere nem bonyolult, de ha nem vagy biztos a dolgodban, bízd szakemberre.
- Sarokcsiszoló csere: Ha a sarokcsiszoló már régi, és a forgórész csere túl drága lenne, érdemes elgondolkodni egy új gép vásárlásán.
Megelőzés
A legjobb, ha megelőzöd a forgórész zárlatát. Ehhez tartsd be a következőket:
- Ne terheld túl a gépet: Mindig a gép teljesítményének megfelelő munkát végezz. Ne próbálj meg vastag anyagokat vágni, ha a gép nem bírja.
- Tisztítsd rendszeresen a gépet: A port és a szennyeződéseket távolítsd el a motor belsejéből. Használj sűrített levegőt vagy porszívót.
- Ellenőrizd a szénkeféket: A kopott szénkeféket cseréld ki időben.
- Óvd a gépet az ütésektől és a leeséstől: A mechanikai sérülések a tekercsek károsodásához vezethetnek.
Összegzés
A sarokcsiszoló forgórészének zárlata komoly probléma, de nem feltétlenül jelenti a gép végét. A fenti tesztek segítségével otthon is megállapíthatod, hogy a forgórész a hibás-e. Ha igen, kicserélheted a forgórészt, vagy vásárolhatsz egy új gépet. A megelőzés azonban mindig a legjobb megoldás. Tartsd karban a gépedet, és hosszú évekig hű társad lesz a munkában!